Google fortæller gerne vidt og bredt om de mange ændringer af de bagvedliggende algoritmer, som bestemmer placeringen af hjemmesider i SERPS. (Tal som over 400 årlige ændringer er blevet nævnt).
Men det er ikke kun bag kulisserne, der sker ændringer. Også i selve resultaterne er der sket ting og sager i 2008. Ikke, at det er noget revolutionerende, for søgemaskiner skal udvikle sig ganske som alle andre virksomheder. Men ændringerne har alligevel været store nok til, at spillebanen for SEO blev ændret en smule.
Blandt større og mindre ændringer, er her nogle af dem, der har haft eller får en vis rolle for SEO-arbejde i forhold til Google:
- Øget brug af Google Maps på danske søgninger
- Introduktionen af Google Suggest på både engelsk og dansk
- Ny håndtering af stavefejl (kun på engelsk indtil nu)
- Åbningen af Knol i juli måned
Google Maps
En større brug af Google Maps på danske søgninger betyder, at det bliver sværere at sætte sig på lokale søgninger. Mange steder i landet har det ellers været sådan, at der ikke har været meget SEO-konkurrence på “hattemager Øster Bøvelse”, og man derfor med meget begrænset indsats kunne hjælpe en sådan side helt til tops. Nu kan blot en registrering i Google maps bringe konkurrenterne frem på det kort, som ofte vil blive vist allerøverst på søgningerne.
Google Suggest
Google Suggest vil med sine forslag give nogle søgende inspiration til mere specifikke søgninger, og vil på den anden side måske kunne fjerne en del long-tail søgninger (altså rigtige long-tails med mange ord i). I hvert fald har den potentiale til at strømline søgningerne mere til de få forslag, som optræder, mens man taster et ord. Indtil videre har Suggest virket noget beta-agtig, selv efter den er blevet sluppet fri, men den bliver hurtigt forbedret.
Jeg har som case holdt øje med forslagene, når man taster ordet “søgemaskineoptimering”. Til at begynde med, blev der forslået “søgemaskineoptimering København” og “søgemaskineoptimering SEO”. Efter kort tid forsvandt SEO-versionen, og københavner-udgaven stod alene. I aften har jeg så for første gang set en stor palette af søgeforslag. Alle ti mulige forslag er udfyldt, og taster man videre på næste ord, findes der også nogle få ekstra forslag derudover. Så der skal optimeres til kombinationer med kurser, priser, gode råd og meget mere, hvis man vil øge tilstedeværelsen i den brede palette fremover.
Stavefejl
At optimere efter hyppige stavefejl har været en strategi, som har været en smutvej til gode placeringer. Det er ved at være slut nu. Google har længe brugt deres “mente du”-forslag til korrekt stavning. Den er nu (på engelsk) blevet udvidet til at vise de to øverste søgeresultater fra den korrekte stavemåde. Da de resultater bliver vist over fejlstavningerne, må man forvente et rent styrtdyk i CTR for fejlstavninger. En hel strategi, som er blevet gjort stort set ubrugelig ved en simpel ændring.
Knol
Det sidste punkt, som jeg vil berøre her, er åbningen af Knol i juli måned. Man kan sige, at den som udgangspunkt ikke påvirker SEO-arbejdet. Men det vil være en anelse naivt ikke at tænke over, hvilken effekt det kan få på sigt. Når man ser på Wikipedias massive tilstedeværelse i SERPS, vil det være højst tænkeligt, at Knol hen ad vejen kan opnå nogenlunde samme status. Det kan betyde, at man i mange tilfælde får behov for at slå dem begge for at hive en god position på side 1 i land.
Det var fire ændringer hos Google, som enten har effekt nu, eller som vil påvirke SEO fremadrettet. Jeg har sikkert overset andre ændringer, så byd endelig ind, hvis du vil påpege andre steder, hvor Google har ændret på spillebanen.
I 2009 vil der med statsgaranti komme endnu flere ændringer, så man ikke kommer til at kede sig, hvis man interesserer sig lidt for SEO. Allerede nu meldes der om tests med Adwords-reklamer blandt Suggest-forslagene f.eks.
Dejligt at “se nogle nye ansigter” i den danske blogsphere. Du er hermed tilføjet til min feedreader.
En anden ting som Google fik styr på i 2008 var Duplicate Content, den blev mange “ramt” af i starten af året.
Hej Johnny,
Det kan måske være et selvstændigt indlæg værd, hvad Google gjorde i forhold til ændringer i algoritmen og tiltag i forhold til forskellige former for sider. For der er ingen tvivl om, at de i maskinen bag kulisserne justerede en hulens masse ting, som har mindst lige så stor betydning for SEO-arbejdet som de her nævnte justeringer af deres interface og måde at fungere på.
Knol er et af de få sociale sites som ikke bruger nofollow på deres links (modsat f.eks. wikipedia og delicious), så jeg vil mener det kan være ganske nyttigt til link building – selvom jeg dog tvivler på hvor meget PR der bliver overført synes jeg det skal tages med i overvejelserne.
Hej Thomas,
Jeg havde nu slet ikke tænkt på Knol i forhold til linkbuilding. Jeg nævner det, fordi det med al sandsynlighed vil komme til at indtage flere og flere toppositioner i SERPS fremover. Man kan lige så godt begynde at vænne sig til tanken.
Derudover vil jeg ikke blive overrasket, hvis Google smækker nofollow på links fra Knol efter noget tid.
Nu er Google ikke dem der har været længst fremme med Social Media – og jeg skal love for at de nu folder sig ud. Det skal blive spændende at se, om det er “for sent” eller hur?
Jeg har slet ikke fpet set på Knol endnu. Det vil jeg så gøre.
Tak for indlægget.
Potter