Det her er ikke endnu en stump egen SEO-test, men blot en lille konstatering eller opfølgning på mit indlæg om title attributes og deres manglende SEO-mæssige virkning.
Jeg havde et par debatter udenom bloggen, hvori det gik op for mig, at jeg måske ikke havde beskrevet min test helt klart nok.
Konklusionen skal nemlig ikke udvides til, at ingen attributer har en virkning. Alt-tekster bliver f.eks. fint læst af søgemaskinernes robotter og bliver også regnet med i det store billede.
Uden at jeg lige har dokumentation ved hånden, slår jeg gerne fast, at en alt-tekst på et billede har en ranking-effekt.
Man kan i hvert fald godt rangere en side på ikke-konkurrenceprægede udtryk alene på baggrund af alt-teksten til et billede. Jeg har set rigeligt med eksempler på det, og har ingen intentioner om at kaste mig ud i yderligere test for at bevise, hvad der allerede er fastslået.
Google fortæller også webmastere på http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=114016 at det er en god idé at give billeder en alt-tekst.