Ekstra parametre hos Google
Jeg og andre har bemærket, at Google har introduceret en lang række ekstra parametre til søgestrengene og URL’erne med søgeresultater på.
Parametre som “aq”, “aqi”, “aql”, “oq” og “gs_rfai” dukker nu op i søgestrengene.
Som her:
Google-søgninger efter forklaringer giver kun begrænsede stumper af forklaringen, så er der min korte sammenstykning af andres viden og egne opdagelser.
Google Suggest står for de fleste
Hovedårsagen er Google Suggest. Disse parametre viser brugerens brug af Google Suggest.
“aq” angiver, om man har brug nogle af forslagene fra Suggest. Værdien er “f”, hvis man ikke har brugt Suggest, og eller et tal, der angiver placeringen af det forslag, man trykkede på. (fra 0 og opad). Undtaget hvis man søger fra det direkte søgefelt i Firefox og trykker på et af Suggest-forslagene derfra. Så får man i stedet aq=t. “aq” står formentlig for “assisted query”.
“aqi” viser hvor mange forskellige forslag, der var på skærmen, da man trykkede på et af forslagene. I formatet g1, g2, g3 osv. Har man trykket på et af de forslag, som retter stavefejl, så går denne parameter agurk og tilføjer flere ekstra værdier.
“oq” viser, hvad man præcist skrev i søgefeltet, før man trykkede på et af Google Suggests forslag. “oq” må være “original query”.
Men så kommer jeg også til kort. Jeg har ikke haft succes med at fremprovokere værdier til parametrene “aql” og “gs_rfai”, så her må svaret stå hen i det uvisse lidt endnu. Hvis du, kære læser, har en forklaring eller bare har set en værdi ved en af de to parametre, så meld gerne ind i kommentarerne nedenfor.
Tilbage til eksemplet
Bare for en god ordens skyld, vil jeg lige gennemgå eksemplet fra først i indlægget:
Her har jeg tastet “frank he” i søgefeltet (ses i 0q), har valgt forslag nummer 4 (ses i aq) og der var 10 forslag på skærmen, da jeg gjorde det (ses i aqi).
Andre kilder til Googles parametre
Hvis du har fået blod på tanden og vil vide mere om Googles parametre, så har SEOMoz en stor oversigt her. (Men den rummer ikke forklaringen på ovenstående nye parametre).
Her kan man finde en anden, der har stillet sig selv en del af det spørgsmål, som jeg også stillede mig. Han har svaret på “aq”. Og her er nogle tyskere, der også har set på emnet og analyseret på parametre.
God gennemgang Frank – Næste skridt må være et GA filter der kan hive de forskellige parametre ud så man kan se effekten..
Ham tyskeren her har allerede været i gang med tanker i den retning på oq-parametren:
http://www.seo-punk.de/online-marketing/einfluss-google-suggest-analytics-messen/
Skarpt set. Mit spørgsmål er nærmere “hvorfor”? Jeg antager at det er Google selv der skal bruge de oplysninger, men havde de dem ikke allerede i forvejen?
Så lærte man da os noget nyt idag ;D