Webshopejer – hvad vil du vide om SEO?

Den 9. marts afholder jeg sammen med Morten Vadskær og Jacob Kildebogaard et dobbeltarrangement for webshopejere. Ideen med arrangementet er, at såvel begyndere som mere garvede webshopfolk kan få et tredobbelt indspark i form af oplæg om SEO, webanalyse og konverteringsoptimering.

Jeg skal stå for SEO-delen og har selvfølgelig allerede en klar idé om, hvad mine to indlæg skal indeholde. Det første indlæg bliver meget praktisk orienteret, så den knap så SEO-kyndige kan gå hjem med nogle værktøjer til selv at kunne arbejde på at forbedre sin SEO-indsats. Og det andet indlæg kommer til at rumme en blanding af lidt mere strategiske elementer, mere avancerede udfordringer for webshops ved SEO og noget om at få Adwords og SEO til at spille godt sammen.

Men hvad vil du vide mere om?

Nok reklame. Her er så grunden til dette blogindlæg. Nu får DU nemlig muligheden for at fortælle mig, hvad der står øverst på din ønskeseddel, hvad gælder SEO og webshops. Hvad enten du har tænkt dig at deltage i arrangementet eller ej, så har du nu muligheden for at fyre løs med, hvad du godt kunne tænke dig at vide mere om eller spørge ind til, når det gælder søgemaskineoptimering af webshops.

Jeg kan ikke love, at det input I kommer med, bliver besvaret direkte. Men jeg kan love, at jeres gode input ikke kun smitter af på min præsentation til webshop-arrangementet, men også vil blive fulgt op med blogindlæg både her og på min Amino-ekspertblog.

Ballet er åbnet – ønsk løs!

Og hermed er ballet åbnet. Ønsk løs i kommentarfeltet nedenfor, på min mail frank@synligesider.dk, på min Facebook-side, personlig besked på min Amino-profil, eller hvor du nu føler dig mest tryg ved at spørge.

Som sagt: Du får ikke direkte svar på dine spørgsmål og ønsker, men de kommer med, når jeg skal lave oplæg og skrive nye indlæg. Jeg ser frem til at høre fra dig.

24 meninger om “Webshopejer – hvad vil du vide om SEO?”

  1. Hej Frank

    Det ser ud til at blive et møgspændende arrangement.

    Jeg vover pelsen 😉

    Hvad er den bedste måde at få produkt-sider bragt højere op i søgeresultaterne?

    Tim

  2. Hej Frank
    Det er egentlig ikke så meget med seo at gøre, men kommer i på et tidspunkt til jylland og holde kursus?
    Ellers må man jo pakke sydhavsfrugterne og tage over på øen for ikke at gå glip af alle guldkornene.

    Hilsen frank

    Skrevet fra HTC Desire

  3. Det jeg egentligt synes er aller sværest, og det forekommer måske simpelt, men jeg synes det er sværest at finde de søgeord der er aller mest trafik i, og få det med eksakte og fleksible søgeord til at spille sammen.. Men det er vel egengligt det grundlæggene i SEO…:$

  4. Tjah, et to-delt spørgsmål jeg ofte får: Hvordan identificerer jeg mine 10 bedste/vigtigste keywords, og hvordan holder jeg løbende øje med deres placeringer?

    Tror jeg RIGTIGT mange webshopejere kunne lære noget af 🙂

  5. Hvordan undgår man DC mellem lignende produkter? Det kan f.eks. være kaffekop 1 og kaffekop 2, som er fra hver sin producent, men som ellers ligner hinanden. Man vil måske kun kunne skrive en kort produktbeskrivelse, og så vil siderne meget hurtigt ligne hinanden tekstmæssigt. Eller skal man i stedet satse på en god placering til kategorien Kaffekopper?

  6. Tak for input til Tim, Ulrik, Søren & Johnny.

    @Frank, vi har ikke planlagt andet end dette ene arrangement. Men bliver det booket helt ud, og vi efterfølgende får tilkendegivelser fra mange jyder, om at de gerne vil se os, så ved man aldrig, hvad der sker.

  7. @Bent, så må du krydse fingre for, at det her arrangement bliver solgt ud i en fart, så vi får blod på tanden 😉

    @Johnny, lækkert spørgsmål. Bliv bare ved. (Og hvis det ikke ender med at komme med i oplægget eller en blogpost inden, så hiv fat i mig i en pause d. 9. marts.)

  8. Jeg kan tilføje mig @sørens ide med hvordan man holder øje med sine placeringer på keyword.

    Jeg kunne også godt tænke mig, at vide noget om alle de hjælpeværktøjer der findes. Hvilke bruger du f.eks

    Hvad er dit synspkt omkring linkværdien fra socialmedia. Tænker mest på Twitter og facebook.

    Frank

  9. Et måske lidt abstrakt spørgsmål. Kan det betale sig at skifte varegrupper i en butik, f.eks. fra reservedele til røjsere- altså skifte “emne”, eller er det bedre at starte på et nyt domæne og redirecte dlinks til det gamle domæne (altså ud over kendskabsgraden)

  10. Hvad er mest effektivt: 1 blog på butiksdomænet eller en ekstern blog? Eller bør man have begge dele? En ekstern blog kan naturligvis sikre, at man har 2 topresultater, men må kræve dobbelt link building, hvis konkurrencen er høj, og så er det måske bedre med mange indekserede sider det ene sted i stedet for spredning.

  11. @Frank & Johnny,
    Tak for endnu mere input. Jeg kan godt sige, at noget af det bliver dækket d. 9. marts, mens der ikke bliver plads til det hele.
    Men I er meget velkomne til at hive fat i mig i pauserne på dagen for at få nogle gode svar på de dele, jeg ikke når at dække i plenum.(Hvis jeg ikke får fat i jer først).

  12. Super. Jeg ser frem til arrangementet. Vi er godt nok ved at lukke de to butikker, jeg er med i, men så står vi klar til tigerspring med en ny 🙂

  13. Hej Martin,
    Tak for det. Det kommer der helt sikkert også elementer af i mine oplæg – både til begyndere og til de øvede.

  14. Spændende indlæg – jeg vil seriøst overveje om jeg har mulighed for at deltage. Jeg tror at SEO aspekterne i onlineforretning kun bliver mere og mere vigtigt i fremtiden. Problemet som startupper er at finde tid til det hele. Hvad er det vigtigste?

  15. Måske lidt off-topic, også alligevel ikke.. Jeg undrer mig over at så mange – selv “store sider” kan kaldes både med og uden www .. Jeg forstår det ikke, – det kan jo ikke være ren uvidenhed fra disse sider, – eller hvad? Eller er prob. bare ikke så stort som nogen gør det til?

  16. @Chris,
    Du er meget velkommen til kurset.

    @Ulrik,
    Du vil blive overrasket over, hvilke fejl, der kan blive begået på selv de største sites, hvis der ikke er fokus på SEO eller viden nok om området..

  17. – Tak for svar Frank – men går udfra at selv DK’s største herretøjssite har seo-folk på, – (og har noteret mig, at de også kan de “ufine” tricks) – men lige mht. det med www så kan de også begge dele.. og når så folk som postulerer at de sælger seo, ja så kan deres egne sites også kaldes med begge dele.. Så knækker filmen da helt for mit vedkommende…:O

  18. Ulrik,
    Jeg kan blot konstatere, at jeg vil anbefale, at man selv vælger mellem www eller ikke-www – og sørger for en 301 redirect. Det tager ikke meget krudt at gøre, og så sikrer man, at der kommer et passende udbytte ud af de links, som måtte havne “det forkerte sted”.
    Selv har jeg da oplevet ganske mange indgående links, der går til http://www.densynligemand.dk i stedet for til densynligemand.dk. Og med en korrekt opsat 301 redirect, behøver jeg ikke bekymre mig om dem.

Skriv et svar til Johnny Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *