Folk bruger ikke “søgninger på dansk” i Google

For lidt siden rendte jeg ind i et spørgsmål på Amino om, hvor stor en andel af de søgende på Google, der bruger de to “nationale” indstillinger, “sider på dansk” eller “sider fra Danmark”.

Jeg gav et kort svar med udgangspunkt i en britisk statistik, jeg havde læst engang. Efterfølgende kom jeg i tanke om, at det da ikke var godt nok. Så jeg afsatte to minutter og tjekkede min statistik fra et site, hvor jeg vidste, at jeg i statistikken kunne se hele søgestrengen fra Google. Min forventning var helt klart, at en absolut minoritet bruger andet end standardindstillingen.

(Bemærk, at jeg tjekkede på en side med noget bredere tiltrækningskraft end denne. Min egen blog her kan aldrig bruges til statistik, der skal være repræsentativt for noget som helst).

Hvor mange bruger så standardindstillingen?

Svaret er, at det gør et overvældende flertal. Ganske som forventet. Danskerne bruger ikke “søgninger på dansk” i Google.

Nærmere bestemt var det 97,1 procent af sidens besøgende fra Google, der havde fundet vej uden at bruge “sider på dansk” eller “sider fra Danmark”. De sidste 2,9 procent var fordelt nogenlunde ligeligt mellem folk, der havde trykket på den anden og den anden af de to “nationale” valgmuligheder.

Hvor valide er de data?

Det er bogstaveligt talt en fem-minutters undersøgelse, så der kan selvfølgelig godt være afvigelser. Tallene er for blot to måneder for et site med 650 besøgende på de måneder.

Men de giver et godt fingerpeg om, at der er så forsvindende få, der bruger de knapper, at man nok ikke skal bruge for meget energi på at tænke over, hvad der sker, når folk trykker på dem.

Dog kan der måske være en forskel i nogle af de nicher, hvor man overvejende søger med de samme ord som amerikanerne. Der kan man opleve i søgeresultaterne, at US-resultater dominerer så meget, at det måske kan lokke nogle flere til at trykke på de danske knapper.

22 meninger om “Folk bruger ikke “søgninger på dansk” i Google”

  1. Det er som at bruge den boolske operator AND. At holde sig til danske sider, er oftest en unødvendig begrænsning i søgninger.

    Dertil kommer at jeg har konstateret at nogle danske sider simpelthen forsvinder når jeg benytter “sider på dansk”.

    Jeg benytter den således kun hvis jeg har et kæmpe og uoverskueligt resultat, og kun for at se om det bliver bedre.

  2. Hej Jens,
    Jeg kan også tilføje, at rent personligt bruger jeg det også yderst sparsomt. Selv hvis jeg ender på en af de få søgninger, hvor de danske resultater ikke er i top, så justerer jeg næsten altid min søgning i stedet for at trykke på en af de to danske knapper.

  3. Jeg har for et års tid siden lavet en højst uvidenskabelig undersøgelse med næsten samme resultat. Visse brandsøgninger undtaget – søger folk efter f.eks. Audi Q7 eller så’n noget, er der en lidt større tilbøjelighed til at benytte funktionerne.

  4. I de fleste tilfælde vil søgninger ikke være relateret til den landespecifikke version, i de tilfælde det er nødvendigt at anvende den, er det typisk på søgetermer der relaterer til sætninger og fraser der er så brede, at flere internationale sites får fodfæste i søgeresultaterne.

  5. Rigtig mange normale brugere ved slet ik hva de forslag er til… Kender flere som har spurgt, fordi de fandt danske resultater allerede ved den normale søgning på danske ord. Og hvorfor skulle de så ændre noget.

  6. @Michael,
    Ja, så kan man selv diktere, hvad man ønsker at se, fremfor det lidt mere fluffy med sider på dansk og fra DK.

    @Rosenstand,
    Den kan vel dårligt have været mere uvidenskabelig end min undersøgelse 🙂
    Som jeg selv skriver i indlægget, kan der godt tænkes nicher, hvor der er en større brug. F.eks. med mærkevarer – eller som en anden skrev, hvor man gerne vil finde danske artikler med engelsksprogede sætninger i. (Måske indenfor programmering mv. hvor man i høj grad benytter engelske låneord uden oversættelse).

    @René,
    Ja det bliver vi ikke uenige om. Det var også, hvad jeg skrev i sidste afsnit 🙂

    @Lars Bo,
    Ja, det var et site, der havde noget ellers ikke ret godt serverside-statistik på. Man kan sikkert også tweake GA til at vise det, men jeg ved ikke lige hvordan.
    (Statcounter kan i hvert fald også vise komplette søgestrenge, ved jeg).

    @Morten,
    Nej, som med så meget andet, bruger langt størstedelen af brugerne formentlig Google lige “ud af pakken” uden nogen form for overvejelse om, hvorvidt man skulle trykke på nogle af de knapper.

  7. Din undersøgelse er god, og også som forventet. Der er ingen tvivl om at god søgemaskineoptimering involverer god scoring på valide sider med godt indhold der er nøje afpasset, så det ikke bliver “over-optimeret”. Dette skrev jeg om den 30. januar i artiklen “Pas på SEoO” som kan læses herfra: http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2010/01/pas-pa-seoo.html

    Det er en super blog du skriver, og altid spændende når vi ser du skriver nyt via Twitter. 🙂

  8. Baseret på mavefornemmelse ville jeg sige at der er langt flere som benytter “sider på dansk” end de 2-5% du nævner fra din undersøgelse.

    En væsentlig faktor, tror jeg, er om der søges på noget hvor søgeordet er ens på dansk og engelsk.

    Interessante tal!

  9. Hej Henrik,
    Tak for roserne. Jeg skal nok gøre mit bedste for at holde en nogenlunde konstant strøm af nyt herinde. Jeg har lovet nogen at skrive en vis mængde indlæg i denne måned, så det må jeg hellere leve op til. 🙂

  10. Hej Ulstrup,
    Nu jeg har reddet din kommentar op fra spamfilteret, kan jeg lige skrive det samme, som jeg skrev på Twitter. Nemlig at Rosenstand ovenfor og Kim fra KTJ-Media i Amino-tråden har samme erfaringer ud fra deres kig på statistikken.

    Jeg medgiver, at mit datasæt er uendeligt lille, og alle undersøgelserne af en karakter, hvor “rigtige” statistikfolk ville korse sig, men derfor tillader jeg mig alligevel at tage det som en kraftig strømpil.

  11. Spændende, vil se hvad jeg selv kan finde, det overrasker mig at det er sådan. Foreløbig vil jeg indstille mig på at i har ret og så verificere med egne data.

  12. Tjekkede lige min egen log. 77745 søgninger ialt og 401 søgninger på “sider på dansk” og 640 søgninger på “sider fra Danmark”. Så omkring 1,3% med sites der henvender sig til “novice” brugere. Bare lige mit uvidenskabelige input 🙂

  13. Ulstrup, meld endelig ind, hvis du får gravet i dine data.

    Hej Thomas,
    Tak for tilbagemeldingen. Fedt at få noget mere input til at supplere mine egne mikroobservationer. Jo flere meldinger jeg får, jo mere tør jeg stole på konklusionen.

  14. Hej Rasmus,
    Super, at du følger op. Og cool, at du tager Google Analytics-vinklen på det.

  15. Hey. God post.
    Ja mine tal viste også eksakt det samme, dog bare med et lidt større sample(32.596). Men det pegede stadig i samme retning som det du skriver om her 😉 2,05% lavede søgninger på dansk.

  16. Tak for en god undersøgelse. Så er det hermed bekræftet, at man i langt de fleste tilfælde ikke bør bruge tid på at optimere til disse typer af søgninger.

    Jeg ser frem til næste indlæg 🙂

  17. I de tilfælde hvor der er tale om engelske søgeord, og de udenlandske sites på engelsk rangerer højest, har jeg set lidt mere tendens til at bruge dansk lokalisering i søgningen – nok fordi de resultater der kommer frem ikke lige er det som folk søger, men i stedet et svar eller leverandør på dansk

  18. Sjov lille undersøgelse, og sjovt jeg ikke selv har tænkt mere over det. Men er jo nok fordi jeg lige som alle andre “bare” laver en søgning normalt.

Skriv et svar til Henrik Blunck Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *