SEO-test: Title attributes virker ikke

Da jeg startede bloggen her, lovede jeg blandt andet indlæg om tests på SEO-området. Her er så den første lille stump unik SEO-test udført af mig selv.

Konklusionen er som i overskriften, at title attributes ikke virker. I hvert fald har de ingen selvstændig ranking effekt i mit lille forsøg. Det kan være for voldsomt at konkludere, at de slet ingen værdi har, men hvis de ikke i sig selv er i stand til at ranke en hjemmeside, er deres værdi formentlig så lille, at jeg ikke vil beskæftige mig med dem af SEO-mæssige årsager.

Her skal så nok lige bemærkes, at jeg ikke taler om den title, man skriver i sin header. Den title er fortsat en af de vigtigste onsite parametre i SEO. Jeg taler om title på links og billeder. Dem, man kan se, når man holder musen henover et link. Som f.eks. min lille forklaring om Seomoz på linket i forrige sætning.

Min title attribute-test

Jeg testede med en fejlstavning af et ord, hvor der kun fandtes 8 resultater på søgeordet. På målsiden i min test blev søgeordet brugt i en title attribute på et billede, mens jeg linkede til siden fra 3 andre sider med en title attribute på linket. Ellers fremgik ordet ikke på nogle sider i testen.

Tanken var, at hvis title attributes på links og billeder blev taget med i betragtning hos Google, burde denne indsats være nok til at ranke målsiden på dette absolut ikke-konkurrenceprægede søgeord.

Målsiden og links fra andre sider blev oprettet i april 2008, så det må siges, at der efterhånden er gået en passende mængde tid. Alle siderne i forsøget er også indekseret hos Google, så der er ingen ko på isen dér. Men hverken målside eller nogen af linksiderne optræder, når man søger på det fejlstavede test-ord. Det samme gælder hos Live og Yahoo.

Altså er min konklusion, at title attributes på links og billeder ikke har nogen effekt mht. søgemaskineoptimering. Man skal bruge dem, hvor det giver værdi til læseren, men ikke tænke videre over SEO-effekten af det.

Testen skal tages med det forbehold, at den kun er udført på en enkelt side for et enkelt ord. Jeg har netop startet en ny test op for at bekræfte denne, men jeg tror ærligt talt, at resultatet bliver helt det samme.

Har du kommentarer til metode eller andet, er du meget velkommen til at bidrage. Og ellers er du velkommen til at tage resultatet til dig og lade være med at spekulere på SEO-værdien af title attributes, når du optimerer din eller andres hjemmesider. :o)

Min plan er fremover at dele andre test-resultater med jer her på bloggen, som mine tests skrider fremad. Mit personlige lille bidrag til det danske SEO-miljø. Det bliver sikkert gamle nyheder for eksperterne, men for mindre garvede bliver der forhåbentlig lidt ekstra viden at bygge på.

Opdatering: Og herfra skal lyde en tak til Martin Hegelund, som rettede en terminologi-fejl, jeg havde begået hele vejen igennem teksten.

19 meninger om “SEO-test: Title attributes virker ikke”

  1. Spændende observationer, du skriver at det var en fejlstavning – Kan det være google bare har troet af de steder ordet optrådte bare var en fejlstavning og derfor ikke har indekseret det. De kan jo rette vores stavefejl i søgninger så hvorfor ikke også i deres indeksering.

    1. Hej Bjarke,
      Hvis det var tilfældet, at Google rettede stavefejl i indekseringen, burde der jo slet ikke være nogle resultater på søgningen i første omgang.
      I min større test er ordene ikke fejlstavninger, så skulle der være forskel på de to, får vi det at se, når den anden test er kørt færdig.

  2. Pyha, troede lige at den var helt gal, da jeg troede, at det var title-taget i headeren, der ikke havde nogen effekt. 🙂 Det bør måske lige præciseres, at title i links hedder en attribut og ikke et tag.

  3. Hej Martin,
    Tak for rettelsen. Det vidste jeg da egentlig godt, så hvorfor jeg skrev det andet hele vejen igennem, ved jeg ikke. Jeg retter lige teksten igennem, så terminologien passer.

  4. Virkelig lækkert, at du tester den slags og deler dine resultater. Det er GULD værd. Jeg har i længere tid undret mig over, om title attributes gør en forskel. Jeg er enig i, at det kan være en god ide at lave title på et link, for brugervenlighedens skyld, men alligevel, så tænker jeg lidt på, om hr. og fru Danmark overhovedet holder musen henover et normalt tekstlink … Der går jo ca. et ½ sekund før titlen popper op. Hvorfor holde musen henover et link, når det er meningen, at man skal klikke på det? Bare en tanke …

    Forresten, kan man kontakte dig vedr. foreslag til en SEO-test?

  5. Hej Frank

    Jeg synes det er en super service du tilbyder her! Og uanset om man er nybegynder eller rutineret, er det altid værdifuldt at høre andres testresultater. Så tak for det! 🙂

  6. Hej Jan & Rune,

    Tak for feedback.

    Jan, jeg tager meget gerne imod input og forslag til SEO-tests. I forvejen har jeg en stribe i gang, og en to-do liste på rigtige mange ekstra forsøg, men al input modtages gerne.
    Skriv endelig forslag i kommentarer herinde, eller til mig på mail. Min mail er frank frasofaen dk. Du kan nok selv gætte, hvad der skal sættes imellem ordene. :o)

  7. Ja mange tak for testen Frank. Jeg vidste IKKE at title-atributten på links og billeder ikke havde indflydelse i forbindelse med SEO, så det er en kanon test du har lavet. Mange tak igen 🙂

  8. Spændende med nogle konkrete test resultater. Jeg har altid syntes det var spændende at lave sådan nogle test, men jeg syntes bare ikke rigtig jeg har tid til det længere, så det er fint at du viser dine testresultater her 😉

  9. D’herrer Anders, Kim & Lars,

    Det glæder mig, at I sætter pris på indsatsen. Jeg skal nok prøve at følge op med flere små tests med jævne mellemrum.

  10. Hej Frank

    Det er jo super fedt med test på forskellige ting – og specielt med title attribute, om den virker eller ej. Jeg har det personligt sådan at jeg skriver den altid på, for man ved ikke hvad Google begynder at bruge i morgen og så ville det jo være dumt den ikke var med 🙂 Jeg tror ikke den direkte skader at have med…

    Mvh. Christian

  11. @Christian: Ja, det gælder om at være på den sikre side. Men når det kommer til title, så tror jeg nærmere at den er uddød end at den genopstår.
    Man oplever jo generelt, at Googles fokus går væk fra on-page-teknikker og over til eksterne faktorer såsom links og brugeradfærd, da disse i realiteten er bedst (i hvert fald nu) til at afgøre et websteds relevans i forhold til et givent søgeord.

  12. Hej Christian,
    Jeg skriver dem selv på fra tid til anden, men det er nu kun, hvis jeg synes, at det kan være til gavn for mine brugere, eller hvis jeg har en kæk bemærkning til brug i en title.

    Tilgangsvinklen med, at man aldrig ved, hvad Google begynder at bruge i morgen, kan jeg godt se. Men primært fokuserer jeg min indsats på, hvad der virker i dag, og hvad jeg selv forventer, der vil blive lagt mere vægt på fremover. (og her er title attribute ikke en faktor, jeg tror, der vil spille en rolle).

  13. Hej

    Det er sku god læsning, jeg har et par sider og mener at kunne genkende det omtalte. Altså hårdt arbejde efter nedgangen.

    Nu må jeg se, jeg har en masse gode ideer til indlæg omkring “kunst og malerier, fordi det er sku svært at få læsere, alle tror at det gælder om at sælge. og ikke fortælle om sin kunst.

    Venlig hilsen Martin

  14. Tak for at du deler resultatet af din test med os. Det er jo altid godt at få noget empiri på teorien:)

    Ved du noget om hvorvidt Bing bruger ‘title’ atributten i deres algoritme?

  15. Super artikel, selv om den er ved at være lidt gammel. Dog stadig relevant. Efter at have læst den tænker jeg dog på om det ikke kan betale sig at sætte attributes på alligevel ?
    Jeg mener hva hvis de beslutter sig for at bruge dem i fremtiden, eller hvis der på et tidspunkt kommer en anden søgemaskine som overtager store markedsandele fra google, og hvor de bruger attributes.
    Mener du det er spild af tid, eller kan man lige så godt tage det med alligevel, men med den viden i baghovedet at det ikke har effekt pt ?

  16. Hej Christian,
    Prøv at se mit svar til Christian Kjær længere oppe i kommentarerne. Jeg synes ikke rigtigt, at det er tiden værd at bruge for meget krudt på, hvad der engang kan komme til at ske. I hvert fald ikke, når det drejer sig om gammelkendte elementer som f.eks. title attribute.

Skriv et svar til Christian Kjær Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *