SEO-køber, pas på dit ry

Hvis du skal købe søgemaskineoptimering til din hjemmeside, bør du have dit eget ry med i overvejelserne. Især linkbuilding og anden aktiv, ekstern promovering af din side indebærer, at andre på sin vis kommer til at agere på dine vegne. Det faktum bør medføre en vis forsigtighed, før du overlader et sådant ansvar til andre.

Pas på spammerne

Eksempelvis benytter nogle SEO-sælgere/firmaer sig blandt andet af forum- og blogspam til at bygge links til deres kunder. En metode, der kan smitte meget negativt af på kundens ry online. Det ser f.eks. ikke nødvendigvis ret godt ud på dit online cv, hvis der bliver skrevet kluntede og let gennemskuelige forumindlæg, der lovpriser dit firma på et forum, hvor en stor del af dine potentielle kunder færdes. Størstedelen af læserne vil ikke tænke “Den der hjemmeside har vist hyret nogle mindre gode SEO’er”, men nærmere tænke “Nøj, hvor er det irriterende, at de efterlader links til sig selv på vores forum/min blog”.

Skrækeksemplet Orbasoft

Jeg har i et tidligere indlæg nævnt firmaet Orbasofts uheldige erfaringer med at få folk til at spamme for sig. Se f.eks. Google-søgningen på Orbasoft. Eller antallet af indlæg på søgningen Orbasoft spam. Ikke just sådan, du har lyst til at se din virksomhed optræde i Googles søgninger. Det bliver hårdt arbejde for dem, hvis de skal rette op på deres renomme herfra.

Tjek SEO-firmaet

Det er oplagt at tjekke SEO-sælgere, før du indgår en aftale med dem. F.eks. med et simpelt backlink-tjek på deres egen hjemmeside eller nogle af deres referencekunder. Er der elementer i disse links, som du ikke ville bryde dig om at lægge navn til, skal du tænke dig om.

Stil spørgsmål og krav

Bare fordi en SEO-virksomhed bruger kommentarspam eller tilsvarende metoder til at promovere deres egen hjemmeside, er det dog ikke ensbetydende med, at de vil gøre det for din side. Men sørg i hvert fald for at spørge ind til, hvilke metoder, de har tænkt sig at bruge. Et oplagt krav vil være, at de ikke på nogen måde vil bruge kluntede blog kommentarer eller forumindlæg som linkbuilding-metoder.

Det kan blive dyrt bagefter

Der er ingen grund til at bruge penge på en form for søgemaskineoptimering, der bagefter vil medføre endnu større udgifter til reputation management. Sørg for at sikre dig selv så godt som muligt ved at få udarbejdet en fornuftig aftale på forhånd.

10 meninger om “SEO-køber, pas på dit ry”

  1. Cool! Det er selvfølgelig ekstremt vigtigt at de SEO metoder der anvendes er noget kundens virksomhed kan stå inde for. Frank har helt ret: tjek hvilke metoder dit SEO firma benytter og benyttes blog replys som virkemiddel i link building (det er en god måde, brugt ordentligt) så få URLs til disse blogsvar så du selv kan tjekke kvaliteten.

  2. Det er jo en tillidsag og et spørgsmål om troværdighed når man får nogen andre end sig selv til at promovere sig online.

    Derfor er det da supervigtigt at man som den der udbyder SEO-tjenster leverer en ordenlig vare. Det er forum- og blogspam efter min mening ikke. Derimod kan gode og velskrevne blogkommentarer være med til styrke SEO-kundens synlighed på nettet.

    Desværre tror jeg det er de færreste som skal ud og købe den slags der er opmærksom på de her problemer, så godt at du tager det op Frank!

  3. D’herrer,

    Tak for kommentarerne.

    Jeg ved godt, at jeg her på bloggen skriver til de allerede frelste i forhold til SEO, og at et fåtal af virksomheder vil læse indlæg som dette eller gøre sig de tanker, det opfordrer til.

    Så jeg gør mig ingen illusioner om, at indlægget kommer til at få de store konsekvenser. Men I og andre skal naturligvis være velkomne til at linke til indlægget, tweete om det m.m., så flest muligt kan læse det glade budskab ;o)

  4. Jeg har det sådan med den her slags indlæg. Hvorfor skrive det? Det er da klart man skal tjekke med en kommende leverandør om de kan deres arbejde. Men det gælder da i alle aspekter. Tjek din webhoteludbyder, tjek din hjemmesideleverandør, tjek din bredbåndsleverandør…

  5. Hej Jesper,

    Det er indlysende, at man altid bør tjekke sine leverandører, men det er nu de færreste leverandører, der kan skade din virksomheds ry.

    Hvis din webhoteludbyder, hjemmesideleverandør eller bredbåndsleverandør dummer sig, får det ingen konsekvenser for dit ry og rygte. Det kan dumheder fra en SEO-leverandør få. Derfor skrev jeg indlægget.

  6. @Jesper

    Du har fuldkommen ret i at det er indlysende at man bør tjekke den slags leverandører inden man hyrer dem. Faktum er bare at det gør meget få…

    Jeg har efterhånden hørt så mange skrækhistorier om tidligere seo-leverandører der i den sidste ende har skadet kundens side fordi de ikke forstår seo ordentligt.

    Og som skrevet kan netop SEO “make or break” et firma online.
    Som Thomas vist engang har sagt: “Når man arbejder med seo kræver det ydmyghed overfor opgaven, da man essentielt sidder med virksomhedens eksistensgrundlag i hånden.”

    Det er frit citeret fra hukommelsen, men pointen skulle man vist ikke kunne misforstå.

    1. Hej Kim,
      Man kan godt kaste sig ud i at bruge ukendte SEO-folk, hvis det skal være. Men så skal man være ekstra grundig med at spørge ind til deres metoder.

Skriv et svar til Frank Hellerup Madsen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *