Rich Snippets og reputation management

Hvis du er en af dem, der går op i dit omdømme på nettet og aktivt dyrker Reputation Management i forhold til søgeresultaterne, så har den seneste udvikling givet dig en udfordring mere.

Stjerner i søgeresultaterne

Efter, at Google for alvor har fyret op under kedlerne for Rich Snippets, er der begyndt at dukke “anmeldelsesstjerner” op mange steder i søgeresultaterne. Også på dansk (læs evt. lidt om Rich Snippets her hos seocoach.dk eller i et ældre, men mere grundigt indlæg her hos Henrik Bondtofte).

Trustpilot-anmeldelse af Wupti.com

Og det er lige netop de her stjerner, som du skal være opmærksom på. Både, hvis du indsætter den slags anmeldelsesmuligheder på dit eget website, men især de stjerner og anmeldelsesmuligheder, som andre websites stiller til rådighed.

Mest kendt er Trustpilot, hvor man kan anmelde webshops mm. Det var en af de første sider i DK, der fik stjerner i søgeresultaterne. Men lige nu er der mange flere typer sider, der indarbejder de her stjerner. I nogle tilfælde også linkkataloger, hvor du har tilmeldt dig for år tilbage og glemt alt om dem siden. Og nogle steder er der stort set ingen, der giver karakterer. Så en enkelt dårlig karakter kan medføre, at du pludselig får vist nogle stjerner med dårlige karakterer i søgeresultaterne.

Og da folk ikke nødvendigvis klikker ind på selve siden, kan det godt skade din forretning, hvis der optræder flere gange negative anmeldelser i form af stjerner direkte i søgeresultaterne.

Så fremover har du også opgaven at holde lidt øje med, hvad der sker på den front i forhold til din profil i søgeresultaterne. Og selvfølgelig sørge for en passende indsats både for at forebygge og for at udbedre allerede opståede problemer.

30 meninger om “Rich Snippets og reputation management”

  1. Hvis man bruger ” G Star ” plugin til wordpress til at ligge stjernesystemet på sin side, kan man fjerne de dårlige anmeldelser/ stjerner. Troværdigt med de snippets så ? Overhovedet ikke..

  2. Hej Jimi,
    Ja, man kan snyde på mange måder med de her stjerner på egen side, helt ned til at hardcode et antal anmeldelser og en gennemsnitskarakter. Men især på andres sites er det for tiden værd at holde øje med, hvad der sker.

  3. Helt klart. Der sker utrolig meget for tiden ( specielt med social search ).

    De få år jeg har interesseret mig for seo, er der aldrig sket så meget, af vigtige ting. Den der Google vs Facebook krig er hård for os alle at følge med i 🙂

  4. Hej Frank

    Som jeg tidligere har skrevet lidt om på Google+ så tror jeg stjernerne er en af de første ting Google tager op til genovervejelse når vi taler rich snippets.

    Der er allerede misbrug og især SEO-folk der sætter det ind og voter sig selv op (eller hardcoder det). Ikke at det rører mig, jeg er ligeglad, men jeg tror ikke Google i længden kan leve med den form for åbenlys snyd.

    Gad vide hvor meget man egentlig kan fuske med det?

    Hvilke parametre tjekker Google mon for når de skal bedømme om antal anmeldelser er legitime? Jeg så bl.a. en SEO der havde hadrcoded en rimelig stort antal anmeldelser med karakter 0,1 fra perfekt 🙂

    Det har sikkert noget at gøre med hvor trustet sitet er, men det kunne være sjovt at teste om man kunne komme over tusind anmeldelser eller måske titusinde 🙂

  5. Hej Frank,

    Er bestemt enig i at det er noget man bør holde øje med, det kan ikke andet end at påvirke en bruger, hvis denne gang på gang eksponeres for dårlige ratings af dit brand/ydelse i SERPs.

    Jeg har på et par af mine sites oplevet systematisk rating på 1 stjerne på alle mine artikler (læs konkurrenter). På ens egne sites har man muligheden for IP ekskludering, hvis man er hurtigt ude. Værre står det til på eksterne sites, hvor det kommer til at kræve benarbejde at redde scoren.

    Og mange tak for henvisningen i øvrigt.

  6. Jeg er selv en af dem der har fået “stjerner” på min blog, og der gik mindre end 24 timer fra det var implementeret til de var med i Google SERP.

    Grunden til at jeg har gjort det er selvfølgelig udelukkende for at mine artikler skal tiltrække opmærksomhed i søgeresultaterne.

    Og jeg har også tænkt tanken om hvor nemt det er at hardcode ind på et website, og dermed “snyde” sig til gode anmeldelser.

    Men mon ikke Google har tænkt tanken inden de lancerede rich snippets, og har et eller andet filter/algoritme som kigger lidt på den slags?

    De kunne blandt andet kigge på hvordan en anmeldelse udvikler sig. Hvis en side pludselig har 600 anmeldelser og topkarakter, men den ikke får yderligere stemmer, så er det nok fordi den er hardcodet ind. Så jeg kunne forestille mig at Google kigger på om antallet af stemmer vs score ændrer sig for hver gang de crawler sitet?

  7. @Jimi,
    Ja, der sker noget for tiden 🙂

    @Thomas,
    Der er nok ikke meget tvivl om, at Google på et tidspunkt må gøre noget ved håndteringen af rich snippets – men spørgsmålet er, hvor længe, der går. De har været rasende længe om at få deres Maps under bare nogenlunde kontrol, så det er ikke nødvendigvis noget, der bliver rettet op på i morgen.

    @Henrik,
    Indlægget her er inspireret af en konkret opdagelse i går, hvor nogen på et perifært 3. parts site tilsyneladende systematisk havde givet bundstemmer til en stor del af siderne fra en bestemt branche.

  8. @Bachmann,
    Hvis Google ikke allerede har en eller anden form for filter, så får de det i hvert fald på et tidspunkt 🙂
    Og du har nogle gode bud på faktorer, der kan spille ind.

  9. Nu må i være lidt kreative drenge – man behøver jo ikke sætte alle stjerne på samme dag – et simpelt cronjob kan lave random 1 til 4 bedømmelser om dagen, så det ser naturligt ud 🙂

  10. @Riisager

    Selvfølgelig skal man det, min lille test var mere for at se hvor man ramte muren 🙂

    Det kunne være vi skulle gå i gang med at lave et “stjerne-plugin” til WP med indbygget random tilføjelse af anmeldelser 😀

  11. Ja, jeg skrev jo om problemstillingen på E-Universe i nat. Havde jo tilmeldt mig et site, hvor en del af de tilmeldte til vedkommendes site havde fået to dårlige stjerner.

    Det har jo så også resulteret i at jeg har fjernet mit Google +1 til siden, så det er en betragtning, der kan være værd at overveje, hvis man ejer linkkataloger og den slags 🙂

  12. @Frost

    “”Microdata markup til rich snippets er ikke nogen rankingfaktor, men det kan styrke din CTR da du kan udskille i SERP.””

    -> hvilket giver højere placeringer

  13. Jeg sidder selv og arbejder med rich snippets og finder det virkelig interessant. Er det nogen af jer der ved om webshops på let vis kan få priser m.m. i SERP’en?

    Jeg synes også det er virkelig interessant at få video thumbnails i SERP’en som linker ind til en produkt side – nogen som har erfaringer med dette?

  14. @Riisager
    Altså alle sites som er indekseret i Google er vel i princippet whitelistet. Jeg sidder og optimerer http://www.lomax.dk og vi har massere af sider indekseret – det må vel være godt nok, hvis jeg gerne vil have priser og anmeldelser på de søgninger vi forekommer på?

  15. @Nikolaj Nej sider som er indekseret i Google er ikke det samme som de er whitelistet til Rich Snippets – Google har åbnet for en lille del da de gav stjernerne frit løb – vil du have mere kræver det en whitelisting af Rich Snippert hos BigG

  16. Er der sket mere på denne front, fordi jeg synes at det mangler en eller anden definition for hvornår man er whitelistet. Der var mange SEO virksomheder, som havde dette i SERP, men nu er der ikke mange der stadig har det.

    Har du en føling med om dette har ændret sig eller de bare har blacklistet alle SEO virksomheder for stjerner?

  17. Hej Daniel,
    Google har helt klart trukket i håndbremsen her, og stjerner i SERPs er langt mindre udbredte lige nu, end de var for nogle måneder siden.
    Om de er tilbage til en decideret whitelist, har indført nogle skrappere kriterier eller bare er i tænkeboks for at finde ud af, hvordan de skal håndtere “stjernespam”, det vides ikke.

  18. Hej Frank,

    Rigtig god point og fin artikel. Jeg er enig med dig i at man bør gøre sig nogle klare overvejelser før man integrerer rich snippet anmeldelser. Man sender nogle stærke signaler udaftil, udafhængig af om det er få eller mange stjerner der lyser op i ens søgeresultat. Derudover kan det potentielt set misbruges, hvilet kan modarbejde et brands omdømme eller salg.

    Det vil helt sikkert også egne sig bedre til nogle sites fremfor andre. Mange forbrugere køber slet ikke produkter idag uden at have læst anmeldelser, så anmeldelser eller ratings vil for mange, være et helt uundværligt element i deres markedsføring. Jeg har skrevet et indlæg om microdata markup på http://www.citona.dk/blog/microdata-markup-rich-snippets-google/ der kører lidt mere på fordelene ved rich snippets. Jeg er dog som sagt, helt enig med dig i at anmeldelser kræver ekstra overvejelse.

  19. Jeg synes ideen med ratings er rigtig din, og jeg overvejer da også selv at bruge det på min side. Dog synes jeg også, at der er rigtig mange som udnytter systemet, da du i praksis kan smide en anmeldelsesområde ind på din side, selv sætte antallet af stjerner, og wupti, så vises din side med 5 stjerner i google selvom der aldrig er nogen der har stemt på siden. Prøv selv at se på affiliate markedet, her er det nærmest gået inflation i stjernerne.

Skriv et svar til Daniel Nielsen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *