Hvem bliver ramt af Pandaen i Danmark?

Kære læser, nu er det tid til lidt spekulationer på forhånd. Det drejer sig om den såkaldte Panda-opdatering hos Google, der lige nu trækker ret markante spor over Googles søgeresultater. Det vil den også gøre, når den anden kommer til at blive rullet ud på dansk – og i dag spekulerer jeg en smule over, hvem der kan blive ramt, når den rammer vores breddegrader.

Hvad er Panda-opdateringen?

Google har netop rullet anden omgang af deres såkaldte “Panda”-opdatering ud (Hvis du ikke har fulgt med, kaldes Panda-opdateringen også for Farmer-opdateringen, fordi den i første omgang blev vurderet til at være rettet mod de såkaldte “content farms” og andre sider med indhold af lav kvalitet).

Denne udrulning havde to elementer. Den ene element går ud på, at Panda-updaten nu går mere i dybden og også påvirker mindre sites end de helt store sites, som blev påvirket af den første omgang. Og det andet element er, at pandaen nu virker på alle engelsksprogede søgninger og ikke kun på amerikanske google.com-søgninger. Alt i alt er effekten af opdateringen lige blevet markant større.

Hvem er blevet ramt i den engelsk-sprogede verden?

Efter 48 timer er der nu begyndt at komme noget data ind fra UK. Briterne har ventet i spænding på, hvornår det blev deres tur, og nu er dommen begyndt at komme ind. Ikke overraskende er mønstret meget det samme som i US, og det er i grove træk de samme typer sites, der er blevet ramt.

Artikeldatabaser, Q&A-sites, prissammenligningssider og forskellige former for kataloger er nogle af de kategorier af sites, der har stået først før, da Google svingede leen.

Hvad sker der så i DK?

Danmark skiller sig i høj grad ud fra de engelsksprogede markeder ved, at der ikke findes en bred vifte af store “content farms”, artikeldatabaser og Q&A-sites. Vores søgeresultater bliver i ret begrænset grad fyldt op af den slags sites. Og derfor er min mavefornemmelse, at Pandaen vil have en mindre påvirkning i Danmark, end hvad de engelsksprogede søgninger har oplevet.

Men hvis jeg var indehaver af nogle af de store eller mellemstore prissammenligningssites, ville jeg følge grundigt med i udviklingen.

En anden kategori af sites, der meget vel kan stå først for i DK, er forskellige former for business directories/fagbøger, som ofte er meget tynde på indholdssiden for at sige det meget mildt – og som fylder ganske pænt i nogle af søgningerne med geografiske søgeord.

Og alt efter hvor grundige Google bliver til at gå helt ned i detaljerne, kan opdateringen måske også ramme forskellige former for Made For Adsense-sider og affiliate-sites. Især hvis der er hold i spekulationerne om, at mængden og placeringen af reklamer kan være en parameter i Pandaens algoritmer.

Der har også været nogle eksempler på visse community sites/fora, der er blevet ramt hårdt af opdateringen, så nogle af de større danske fora kan måske også blive påvirket negativt.

Har du nogle bud på, hvilke typer af sites, der kan være i farezonen på dansk, så deltag endelig i spekulationerne nedenfor. Ikke så meget konkrete sites, men mere typer af sites, som du ofte støder på i søgeresultaterne og som har tyndt indhold, formentlig høje bounce rates, mange reklamer eller andre af de karakteristika, som har kendetegnet de “Panda-ramte” sites hidtil.

34 meninger om “Hvem bliver ramt af Pandaen i Danmark?”

  1. Jeg tror, jeg må erklære mig enig i din vurdering. Vi har jo ikke et “ehow.com” i DK og den slags. Men jeg er alligevel spændt på, hvad det ender med – virkeligheden er jo som bekendt den klogeste.

  2. Men det er rigtigt spændende, at Panda-updaten nu tilsyneladende også når så langt “ned” i rækkerne, at jeg kender folk, der har sites, som tilsyneladende er blevet ramt. Det betyder, at man ikke helt kan udelukke at forskellige, små danske sites kan få ørene i maskinen. Også selvom Googles forskellige plugins og blokeringsfunktioner nok ikke spiller den store rolle i DK.

  3. Jeg hopper med på den vogn, der siger at visse typer af affiliate-websteder kan blive ramt.

    Det vil dog undre mig, og til dels virke lidt klodset, hvis Google er nødt til at skulle udrulle en algoritme, der fjerner MFA-websteder fra indekset. MFA-websteder har eksisteret længe, og har i lang tid overtrådt AdSense’s retningslinjer – Google kunne blot nøjes med at lukke de involverede AdSense-konti.

    Men de kan naturligvis blive ramt som en del af domino-effekten, når Pandaen ruller.

    “… så nogle af de større danske fora kan måske også blive påvirket negativt …”

    – Tænker du her danske fora i størrelsesordenen “Amino”-size?

  4. Hej Jesper,
    Det er afgjort ikke alle MFA-websteder, der overtræder Adsense-retningslinierne. I hvert fald ikke ud fra min definition af MFA.

    Mht. fora, så vil jeg umiddelbart tro, at dem med den mindste skarpe profil for indholdet vil være i størst fare. Deres behandling af forskellige emner vil ofte være ukvalificeret og give større fare for høj bounce rate, mens mere målrettede og tematiske fora nok vil have en bedre profil af brug på sitet. Men det er lidt i gætværk-kategorien. Jeg har desværre ikke adgang til ret meget webanalyse-data fra store fora/communitysites. 🙂

  5. Hej Frank.

    Du har naturligvis ret i, at det ikke er alle MFA-websteder, der overtræder retningslinjerne. Jeg glemte vist at indskyde ordet “nogle” (MFA-websteder) 😉

    Ok, det lød som om, at du havde en formodning om specifikke danske fora, der var i farezonen for at blive ramt. Det lyder plausibelt, som du skriver, at fora med mindre skarpe indholdsprofiler kan komme i farezonen.

    Et bud mere kunne være nogle af de mange WordPress-blogs og lignende, som er skudt frem. Det er langt fra dem alle, der har kvalitativt indhold, og nogle (dér skrev jeg det) af dem er stort set uden tematisk indhold (de favner meget bredt).

  6. Bliver rigtig spændende at se. Havde selv diskussionen på et netværksmøde igår og der talte vi blandt andet om, at DK netop er et meget lille marked og mængden af søgninger er i mange tilfælde ubetydelig (set i forhold til på engelsk), så spørgsmålet er, om Google kan ramme så præcist som de har gjort andre steder.

    Når det så er sagt, så har vi i DK også den situation, at Google jo skal sætte noget der er bedre i stedet for det der allerede ranker. I rigtig mange tilfælde er det bare slet ikke muligt, for der eksisterer ikke nødvendigvis noget der er bedre.

    Det kan sagtens være, at der findes en blog (med Adsense) der ligger nummer 1 for “montering af profilbrædder i køkken”, men hvis der ikke er en kvalificeret tømrer hjemmeside der kan erstatte den, så kan Google ingen ændringer lave.

    Men det bliver interessant at følge med i.

    mvh
    Mikael

  7. Citat Trovatten: “Jeg tror også at webshops med 500+ produkter, skal få kigget deres produktekster igennem og få produceret en masse unik indhold, i en fart!”

    Det er jeg helt enig i!

    /Grosen

  8. @Jesper,
    Inde i mit hoved har jeg da et par navne på fora, som jeg kan frygte for. Men navnene bliver derinde – formålet med indlægget var ikke at pege nogle enkelte ud.
    Mht. WP-sider, så er der ganske rigtigt mange Adsense- og Affiliate-sider, der er bygget på WordPress, og nogle af dem kan også komme i farezonen.

    @Mikael,
    Effekten på så lille et sprogområde som DK kommer til at give et fingerpeg om, hvor meget reel algoritme og hvor meget manuel påvirkning, der ligger i Pandaen. Mit bud er nemlig, at på DK-data har Google 1) ikke adgang til nem outsourcing af kvalitetstestere, der kan gennemgå sites ud fra nogle tjeklister og 2) Meget begrænsede mængder data fra deres blokeringstjenester, som åbenbart udgør en form for andenordens tjek i det her.
    Og så er det ganske rigtigt, at vi ikke har uendelige mængder indhold som på engelsk. Og derfor kan mange af skrammelsiderne måske fortsat beholde deres positioner, fordi der dårligt findes ti sider på dansk, der skriver om profilbrædder i køkkener, murere i Nr. Snede, restauranter i Hillerød m.m.

    @Grosen,
    Panda eller ej, så har webshops med alt for mange producenttekster m.m. altid levet livet farligt – og det bør der strammes op på. Men sidder man med en ikke-optimeret webshop, så bør man i mine øjne lægge ud med at få sig nogle bedre kategorisider, fordi f.eks. Blogstorm-Patricks erfaringer siger, at shops sagtens kan komme i problemer på produktsiderne samtidig med, at kategorierne fortsat klarer sig fornuftigt. Så start med det solide fundament i kategorier/grupper og ryk så videre til produkterne bagefter.

  9. Jeg er meget enig i, at mange sider skal kigge indad når pandatsunamien rammer de danske breddegrader. Det er korrekt, at vi ikke på samme måde har artikeldatabaser, men som Frederik nævner er der rigtige mange webshops, med rigtig meget dårligt indhold. Endelig vil det undre mig meget hvis ikke en lang række prissammenligningssites og affiliatesites også ryger i updaten.

    Vi skal helt tilbage til, at godt informativt indhold vinder. Igen.

  10. Rigtigt vi har ikke noget Ehow.com i Danmark, men hvis opdateringen bliver rullet ud automatisk så vil det helt sikkert også betyde en del for mindre websites.
    Det bliver super spændende at se hvad der kommer til at ske. Men hvis man bliver ramt, så bør man kigge lidt på sit website.
    Det Google har sagt i årevis om godt content, unikt content, content der stiller brugernes behov, vil blive belønnet bliver en realitet nu, hvilket efter min mening er ok. Vi har haft en 2-3 år til at rette ind, ikke blot siden 24 februar 2011.

  11. Enig i dine betragtninger. Dog havde jeg lige en tanke:

    Det kan godt være at diverse MFA-sites, kataloger o.lign. bliver ramt her i Danmark. Men det store spørgsmål er så, om der er andre (rigtige) sites af højere kvalitet, som vil out-ranke de devaluerede sites.

    For Danmark er uendeligt lille. Og jeg synes at så snart man bare bevæger sig en lille smule ud i nicher/long tail, så er der sgu’ ikke så mange “quality sites” i toppen af søgeresultatet.

    Men spændende bliver det.

  12. Tak for en god gennemgang af scenariet for Danmark, når der rulles ud.

    Hvornår tror, I den går online hér?

    Jeg har et fromt ønske, om at nogle af de meget indholdslette og conten scrapede-opskriftssites, ingen nævnt, ingen glemt, får et hak i tuden. Men det må tiden vise.

    Alt godt,

    Kasper

  13. Det værste skrammel i Danmark (Set udfra google-brugerens side) er jo nok de forskellige link-kataloger, og de fleste af dem er jo allerede sorteret fra. Så spørgsmålet er hvor meget mere der er at komme efter.

    Men generelt tror jeg at alt hvad der er lavet kunstigt uden nogen form for produkter til salg eller information som brugeren kan bruge, vil blive ramt.

  14. Kim Jørgensen: “… Så spørgsmålet er hvor meget mere der er at komme efter. …”

    Jeg mener, at der er mere og andet end nogle af linkkatalogerne, som kan betegnes som værende skrammel. Efter min mening, så er der en del blogs og affiliate-websteder, som hører hjemme i samme kategori.

    Mon ikke, at alt, hvad der ikke tilfører en værdi for Google-brugerne, ligger i en potentiel farezone. Det tror jeg.

  15. Interessant debat og super god præsentation af Panda’en…

    Det bliver virkelig spændende at følge udviklingen.

    Men skal lige se om jeg har forstået det rigtigt, idet jeg på en af mine website har en del duplicate content i form af produktbeskrivelser med kun farve som forskelligt ord. Som det er nu bliver disse sites kun i begrænset omfang skadet, men som jeg kan forstå på Panda’en så går den ind og straffer duplicate content i højere grad?

  16. >> ..shops sagtens kan komme i problemer på produktsiderne samtidig med, at kategorierne fortsat klarer sig fornuftigt. Så start med det solide fundament i kategorier/grupper og ryk så videre til produkterne bagefter.

    Hej Frank

    Enig, det er en rigtig god strategi!

    /Grosen Friis

  17. Kunne mand forstille sig at det var en variation af pandaen? Så sprog der ikke fylder så meget på nettet, vil blive ramt, men på en anden måde?

  18. april 14th, 2011 at 23:23
    Citat Frederik: Jeg tror også at webshops med 500+ produkter, skal få kigget deres produktekster igennem og få produceret en masse unik indhold, i en fart!

    Go’ ide, men på mange store webshops med mange produkter faktisk umuligt. Eksempel: En legetøjsbutik har vel 2.300 LEGO-produkter (alle de andre producenter kommer oven i), hvis hele sortimentet føres. Der leveres min. 4 gange årligt nye produktlinjer a ca. 200 justering pr. gang.
    Hertil at lave unikke tekster er ikke mulig rent fysisk, da der ofte er lange forklarende produkttekster leveret af producenten.

    Hvad gør man så ?

  19. Hej Ole,

    Jeg er helt enig i at kan virke helt umuligt at lave unikt indhold til så mange produkter.

    Jeg sidder i samme situation med kunde som har utroligt mange vare med detaljeret beskrivelser fra leverandøren. Mit råd er at tjek din lav unikt indhold til de vigtigste produkter først.

    Deruodver er det en god idé at fokusere på UGC (User Generated Content). Det kan være i form at kommentarer til produkter, reviews/tips. Hvis du kan engagere dit community til at skrive produkter-reviews, så vil automatisk få noget unikt indhold. Dermed ikke sagt at det nemt! Prøv at tag et kig på denne gode post om UGC og Panda: http://www.seomoz.org/blog/ugc-gets-an-a-on-google-test-with-panda-update-12260

  20. @Trovatten — UGC lyder som en lidt for let løsning på et lidt for strukturelt problem i min bog.

    Har du nogle eksempler på danske sites, der har løst indholdsopfyldningsproblemet på den facon?

    Slutteligt skal der lyde en grandiøs tak for at dig og dine er stoppet med at spamme min(e) gastronomiblog(s) med links til Netspiren.

    Alt godt,

    Kasper

  21. @Kasper
    Først og fremmest vil jeg gerne beklage, hvis du har modtaget over at du har modtaget spam-kommentarer på din blog.

    Som jeg skriver, så mener jeg at det “en god idé at fokusere på UGC” i forbindelse med Panda update.
    Det er du uenig i?

    Deruodver så er det langt fra en “let løsning”. Én ting er at åbne op for UGC og en anden ting er at få folk til at bruge det og gøre det til en succes.

    Nej jeg desværre ingen danske eksempler. Men tag et kig på giganterne i USA. Dem er der mange af…

  22. @Ole, Frederik & Kasper,
    Jeg har set danske sites, der med succes har formået at få ganske pæne mængder brugergenereret indhold på deres produktsider. Endda i et tilfælde så meget, at der skulle overvejelser til om, hvordan man bedst kunne implementere forskellige former for pagination-løsninger på kommentarerne!
    (I må tage mit ord for det, da jeg lige i disse tilfælde ikke har lyst til at inspirere deres konkurrenter pt).

    Mht optimering af webshops af den type, så er best practice set med mine øjne at starte med at optimere kategori-siderne, og dernæst arbejde med produkterne fra en ende af med fokus på forventede storsælgere først.

  23. Tak for gennemgangen Frank 🙂
    Har Pandaen ramt DK? Synes ik rigtig der har været de store udsving på en masse søgninger pt…

  24. Hej Morten,
    Der har ikke været nogle Panda-spor i Danmark endnu. Vi står nok ikke øverst på Googles prioriteringsliste. Det er vel et spørgsmål om vi kommer med i 3., 4. eller 5. udrulningsbølge.

  25. Mht. UGC, hvis den er meget vigtigt, mon så ikke der vil blive spekuleret endnu mere i maskinel genereret UGC (altså falsk UGC), det er der jo allerede rigtig meget af på det engelske marked.

  26. @Nikolaj,
    Tynde affiliate sites har alle dage levet et liv i farezonen, og da Google udruller stakkevis af algoritme-ændringer årligt, skal man være varsom med at konkludere, at Panda er rullet ud i DK, fordi en stribe affiliatesites har mistet deres placeringer.

  27. Hej Frank.

    Er der snart nogen Panda news på vej? Nu er det jo snart Juni så tænkte på om der var kommet nogen DK informationer ind?

    MVH Thomas

Skriv et svar til Jesper Nerløe Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *