Nyeste Google-ændringer og deres konsekvenser

Jeg har tidligere skrevet om, at Google konstant eksperimenterer og justerer på sit interface. Det sker også for tiden, og indenfor den seneste måneds tid eller halvanden, er der blevet introduceret en lang række nye features.

Her er min hurtige gennemgang af disse ændringer, og hvordan de påvirker dig (og måske dit SEO-arbejde).

One-line sitelinks

Indtil for nylig var sitelinks en klump ekstra links, som blev placeret direkte nedenunder det første søgeresultat, hvis det blev vurderet af Googles algoritmer til at være det meste relevante resultat på en søgning.

Så simpelt er det ikke længere. Foruden de normale sitelinks er der blevet introduceret one-line sitelinks, som ikke kun kan tildeles nummer et på en søgning. Hvis man f.eks. søger på ordet “kondomer” på Google, vil man pt. se, at gummihat.dk har de normale sitelinks, mens Kondomaten har en lille række ekstra links under sin description-tekst. Det er one-line sitelinks. I Kondomatens tilfælde er det de to øverste kategorier i deres menustruktur samt deres blog, der er blevet udvalgt til sitelinks.

Hvordan påvirker det så dig og mig? Umiddelbart er der ikke nogen grund til at gøre noget anderledes. Men hvis du er i en situation, hvor en stærk konkurrent har sitelinks på nogle relevante søgeord, kan du måske være heldig med tiden at få tildelt one-line sitelinks. Så mangler vi bare at høre nogle erfaringer om, hvorvidt det giver nogle ekstra besøgende med de ekstra links.

Udvidede snippets

Googles næste tiltag er, at de i nogle situationer udvider snippet-teksten, så den søgende på forhånd kan få et bedre indtryk af siden.

Hvis jeg f.eks. søger på den lange søgning “hvordan kan jeg uploade billeder til wordpress hostet på surftown“, viser de første resultater hele fire linier i deres snippets for at vise mig så mange af mine søgeord som muligt.

Hvad er så konsekvensen? Umiddelbart ikke det store. Det kan måske være et skridt i retning af at vise flere Google-valgte snippets frem for brugerens meta descriptions, men jeg tvivler på at descriptions vil blive devalueret. Så længe man i sin description benytter søgerens primære søgeord, vil description-teksten formentlig også i fremtiden være førstevalg.

Google maps på mange flere søgninger

På langt, langt flere generiske søgninger, bliver der nu indsat et Google map, der viser de nærmeste resultater for søgeordet. Hvis man f.eks. taster restaurant, pizza, mekaniker, cykel og en lang række andre udtryk, får man nu Google maps resultater med – også selvom man ikke har brugt nogle geografiske udtryk.

Konsekvens: Google maps bliver vigtigere. Og har du en virksomhed, skal du sørge for at få den tilmeldt Google maps, så du ikke risikere at miste eksponering til konkurrenterne. Opdager du, at du allerede er med på Google maps uden at have gjort noget aktivt, så sørg for at tage ejerskab over din tilmelding.

SearchWiki

Hvis man søger på Google i indlogget tilstand, får man nu mudret sine søgeresultater til af nogle pil-op og fjern-ikoner, foruden muligheden for at kommentere på søgeresultater. Trykker man på knapperne kan man så hhv. sende resultater til tops eller fjerne dem fra fremtidige resultater på den valgte søgning – men kun for de resultater, som man selv ser, når man er logget ind.

Indtil videre spiller SearchWiki ingen rolle i Googles rangering af resultater, men det kan ikke udelukkes, at det med tiden kan gå hen og blive endnu en i samlingen af Googles mange faktorer. Men jeg vil dog endnu ikke anbefale nogen at bruge en masse tid på at klikke konkurrenterne væk i søgeresultaterne og sig selv til tops. Den tid kan bruges meget bedre andetsteds.

(Kilder: Google skriver selv i sin annoncering af SearchWiki på engelsk i november 2008, at “The changes you make only affect your own searches”. Og i et interview på Searchengineland, udtaler en Google-repræsentant, at man ikke vil udelukke, at bruge disse data til ranking i fremtiden.)

Google profiles

Google har indført Google profiles, som er en lille personlig Google-hostet landing page. Hidtil har jeg endnu ikke set nogen større resultater af Google profiles på dansk, men har læst om, at de kan være en genvej til gode placeringer på engelsksprogede søgninger.

Konsekvensen må være, at det ikke kan skade at bruge fem minutter på at sikre sig en Google Profile i eget navn. Virker de efter hensigten kan de også være nyttige i reputation management-sammenhænge.

Her er så min egen Google Profile, som jeg kun har brugt to minutter på for at få testet oprettelsen af profiler.

Google kan ikke tælle til ti

Og så til sidst har Google mistet evnen til at tælle til ti. Det er nu ikke længere sikkert, at der altid bliver vist ti traditionelle søgeresultater på søgninger med billedresultater og/eller videoresultater.

Test selv ved at søge på f.eks. Steve Harris eller Matt Cutts og se, at Google er meget langt fra de ti normale resultater. Søgningerne bliver (som med den øgede brug af Google maps) i højere og højere grad en blanding af forskellige former for resultater.

Konsekvenserne af denne udvikling er flere. Det bliver f.eks. sværere at komme på side et med normale søgeresultater, hvis man skal i top-8 i stedet for top-10. Den anden side af sagen er, at et øget fokus på billeder og video måske kan være en genvej til side 1.

Det var denne omgangs reflektioner over Googles gøren og laden mht. deres brugerinterface. Jeg vender tilbage til emnet, når de har ændret nok næste gang. Har du observeret flere ændringer for nylig, som jeg ikke har nævnt, så bland dig endelig i debatten i kommentarerne. Og kom så ellers i gang med at få tilmeldt dig Google maps og få oprettet din Google Profile.

21 meninger om “Nyeste Google-ændringer og deres konsekvenser”

  1. Super opsamling af nye ting på Google.

    Jeg har også taget fat på min profil på Google. Skægt at den ikke dukker op mellem de første 100 resultater på en Google søgning, men de træder nok varsomt til at starte med 😉 Til gengæld kan jeg se, hvordan jeg selv kan styre en masse delelementer fra andre sites – det er lækkert.

    Og et stort tillykke med dit blogindlæg 😉

    Potter

  2. Rigtig spændende opsamling.

    En anden konsekvens ved at der bliver taget google maps, billeder og andre ting med i SERP kan også være at CTR på de almindelige resultater falder, da folk hellere vil klikke på et billede eller et map da det er mere spændende end tekst. Derved vil en top-3 placering ikke give så mange besøgende som den tidligere har gjort.

  3. Google kan skam stadig tælle til ti – men nu tæller videoerne midt på som resultater. Ved “Steve Harris” tæller de som resultat 4-7, og ved Matt Cutts tæller de 4-8.
    Matt Cutts har selv nævnt dette i en af hans QA-videoer på youtube:
    http://www.youtube.com/user/GoogleWebmasterHelp – kan dog ikke huske hvilken.

    Det samme gør sig i øvrigt gældende for billeder. Hvis der er de klassiske tre billeder i toppen af søgningen, tæller de som fx resultat 2-4 (hvis det er sådan, de ligger på siden).

  4. @Potter Takker. Så mangler vi bare et nyt blogindlæg fra dig 🙂

    @Jacob Ja, det har du ret i. Og det vil nok især gøre sig gældende for placeringer under top-3, da de ofte vil blive mast længere ned på skærmen af billeder, videoer, maps og hvad har vi.

    @Michael Jeg skrev jo også, at man ikke længere kan være sikker på at få vist ti traditionelle søgeresultater.
    Du har dog ikke helt ret mht. billeder. Der er Google endnu ikke konsekvente mht. om de regnes som et resultat eller ej.
    Eksempel:
    http://www.google.dk/search?hl=da&q=serena+williams&btnG=S%C3%B8g&meta=
    Her er der billeder i toppen og ti traditionelle resultater oveni.

  5. Rigtig cool gennemgang, og så blev jeg mindet om at få oprettet en profil også 😉

    Både profiler og searchwiki er som du skriver nedtonet, men mon ikke Google får twistet det sådan at disse sider vinder mere og mere indpas i resultaterne.

  6. Tak for det gode indlæg. Og ja, din bemærkning om, at Google har mudret søreresultatet til, rammer meget nøjagtigt den oplevelse jeg selv har. Både Wikis, maps, billeder, gul anmelder-stjerne på videoe og hvad ved jeg (oh gru, en dag kommer der måske også lyd i søgeresultatet) er med til at gøre søgeresultatet mere uoverskueligt.
    Mon ikke vi snart ser noget Twitter agtigt i søgeresultatet, hvor man lige kan pippe om en ny fed side man har fundet?

  7. Så kom der aktivitet her igen – skønt! 🙂

    Hmm, jeg havde skisme ikke set at der var åbnet for Google profiles i Danmark… Pinligt. Men nu er jeg da også at finde dér.

    Jeg har også bemærket at der er sket meget på Google-fronten i den seneste tid, hvilket endnu engang minder os om den omstillingsparathed, der kræves i SEO-branchen. Især Google Maps-integrationen i visse SERPs, som du omtaler, skal man lige vænne sig til, selvom vi nu har haft en del tid til det. Jeg har endnu ikke leget så meget med det, men tilsyneladende ligner det bare endnu en metode Google bruger for at skrabe informationer sammen, da det tvinger virksomheder til at registrere sig for at maksimere sin synlighed.

  8. @Hardenberg, udtrykket “mudret” var helt bevidst valgt, og du har læst det, præcis som jeg har ment det. En af Googles styrker har alle dage været det helt simple og overskuelige interface. Ændrer de alt for meget på det, åbner de i mine øjne en unødvendig flanke mod konkurrenter på sigt. Men dem om det. Så længe SearchWiki kun dukker op ved indlogning, lever jeg fint med det. (Jeg er aldrig logget ind, mens jeg søger – vil jo gerne se SERPS uden bias).

    @Hegelund, Ja, der har været lidt for stille på bloggen her, men jeg vil prøve at få omdannet mine mange kladder og ideer til indlæg i et lidt højere tempo fremover. 🙂
    Mht. Google Maps er jeg enig. Jeg ser det også som et forsøg på at skabe en gule-sider-dræber og gøre det til en nødvendighed for virksomheder at være registreret hos Google.

    @Michael, Når jeg fra tid til anden ynder at formulere mig lidt snørklet, åbner det for misforståelser. Jeg prøver at balancere mellem at lege lidt med sproget og skrive direkte og forståeligt. Nogle gange lykkes det bedre end andre 😉

  9. Hej Nicolai,

    Jeg kiggede i et tidligere indlæg på Yahoo og Live/MSN sammenlignet med Google:
    http://densynligemand.dk/tester-du-andre-s%c3%b8gemaskiner/

    Status var, at Live er så langt efter Google i danske søgninger, at der skal ske massive forbedringer, før Microsoft overhovedet skal begynde at drømme om større markedsandele.

    Jeg har også tidligere været af den faste overbevisning, at Microsoft måtte kunne arbejde sig til en væsentlig andel af søgemarkedet, men jeg er ikke længere så sikker.

  10. Nicolai, som jeg også har skrevet på min blog, så er jeg også af den faste overbevisning, at der skal meget mere til, før MS opnår en større markedsandel end Google. Google ligger inde med så mange flere data, som gør dem i stand til at levere nogle meget bedre resultater. Samtidig med at Google har lanceret ekstra services, som i teorien kan gøre os uafhængige af Office-pakken har MS ikke meget at stille op. Hvis Kumo ikke kan mere end de screenshots afslører, så er jeg slet ikke i tvivl om vinderen. Den kategoriopdelte søgning er jeg overbevist om forvirrer mere end den gavner og så svært er det heller ikke at indtaste et long tail-søgeord… 😉

    Men man sagde jo det samme om Google og Yahoo i sin tid – der var man jo overbevist om at portalsites som Yahoo ville komme ud som den store vinder.

  11. Hej!

    Rigtig god samling af nye ting på Google.

    Jeg har for nylig været udsat for at jeg mistede rigtig mange besøg pga. google linkede direkte til top siden (der også havde sitelinks), inden man overhoved var kommet til søgeresultaterne. Dette er dog blevet ændret, efter jeg har kæmpet lidt. Er der nogle der kan fortælle mig hvad den nye feature hedder og hvor jeg kan læse mere om den.

    Så vidt jeg kan se er det kun på Google.com at det opstår, så prøv dette:
    – Gå ind på Google.com
    – Søg på DMO
    – Google foreslår DMOZ.org med et direkte link – vælg den.
    – Du ryger nu direkte videre til DMOZ.org uden at have set resultatsiden.

    Da ovenstående skete på min primære søgesætning, mistede jeg ca. 40% procent af de daglige besøg, de er heldigvis vundet tilbage igen 😉

    1. Hej Tobias,
      Jeg frekventerer ikke så ofte google.com, så det havde jeg ikke bemærket, før du gjorde mig opmærksom på det. Tak for det.

      Det lyder godt nok som noget rigtig skidt, hvis en af dine konkurrenter har fået sådan et special-link på f.eks. Bubbleshooter. Godt for dig, at du er kommet videre derfra.

  12. Du har lavet en god gennemgang. Jeg søgte for sjov skyld på kondomer og kunne se at der for http://www.gummihat.dk som stadig er nr. 2 på listen nu og er kommet ekstra links ind. Er google standarden nu at det er for begge de to første eller hvordan kan det være?

  13. Hej Mads,
    Jeg skulle vist have indsat et screenshot, da tingene jo ændrer sig løbende. Som jeg er inde på i indlægget, kan de her one-line sitelinks blive tildelt de første 2-3 sites på en given søgning. Det afhænger af forskellige parametre, som f.eks. at der skal være en gennemskuelig navigation på siden.
    Men det er stadig ikke en given ting, at de bliver delt ud. Der er et væld af søgninger, hvor ingen sider har fået dem tildelt.

  14. Faldte lige over dette gamle indlæg, og sjovt at se hvor meget der er sket siden da.

    “Google har indført Google profiles, som er en lille personlig Google-hostet landing page. Hidtil har jeg endnu ikke set nogen større resultater af Google profiles på dansk, men har læst om, at de kan være en genvej til gode placeringer på engelsksprogede søgninger.”

    I skrivende stund har “Google+” eksisteret i nogle år, og det er af nogle allerede dømt ude igen.

    Jeg begyndte vel at interesse mig for SEO omkring 2011, og allerede her havde branchen rykket sig en del ift debatten til denne artikel. Og mon ikke den konstante udvikling fortsætter?

Skriv et svar til Nicolai Østby Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *