Hvordan vil Google Instant påvirke dig?

Google har netop annonceret, at de ruller det såkaldte Google Instant ud på google.com straks og med en slags soft roll-out på syv andre landedomæner, hvor man skal være logget ind for at opleve det. (Dog ikke .dk endnu, men vi kan ikke være så langt efter).

Instant er navnet på en slags Google Suggest på speed, hvor Google ikke blot foreslår søgninger, men gætter på, hvad du vil søge efter, og viser søgeresultaterne live og tilpasser dem, mens du taster.

Ja ja, det er meget godt, men hvad betyder det for mig!?

SEO-effekt

I forhold til SEO-arbejdet, vil det potentielt set have en påvirkning, der minder lidt om, da Google Suggest blev rullet ud. Altså at man vil kunne se et øget antal søgninger på de udtryk, som Google gætter sig til. Jeg er dog ikke helt så sikker på den, da de folk, der har tænkt sig at skrive et søgeord i stil med “blomsterhandler” formentlig ikke stopper op og klikker på et søgeresultat fra den søgning på “blomster”, som Google nok vil gætte på efter et par tastetryk.

Men der er meget gætteri i det, må jeg indrømme. Menneskers opførsel er ikke altid helt så nemt at spå, når det gælder noget nyt som det her. Og vil folks tastehastighed spille en rolle for deres sandsynlighed for at blive distraheret af et andet søgeresultat end det, de egentlig havde tænkt sig at skrive? Og betyder det, at korte, generiske udtryk vil blive vigtigere i segmenter med langsomme tastere. Spændende er det i hvert fald. Om noget vil det betyde færre søgninger på longtails og flere på kortere udtryk, hvis folk bliver distraheret undervejs.

Adwords-effekt

Det er endnu mere spændende, hvilken effekt det får på Adwords. På Googles officielle Adwords-blog, beskriver de effekten på Adwords-systemet.

Kort sagt handler det om, at der også bliver vist Adwords-reklamer samtidig med søgeresultater, mens folk taster. Men at der kun tælles visninger, hvis folk trykker enter eller search (som før Instant kom til), hvis der trykkes på en reklame, eller hvis de holder tre sekunders pause i indtastningen.

Igen betyder det, at det bliver spændende at se, hvor mange langsomme tastere der findes derude. Eller folk, som lige skal kigge engang på resultatet for “blomster”, før de fortsætter med at taste “blomsterhandler”. Det kan betyde et ganske pænt fald i CTR for visse søgeord, hvis folk ofte holder pause – og måske en stigning i CTR, hvis man kan skrive lokkende annoncer, der kan distrahere folk på vej til deres mål. (Og her skal man så igen overveje, om det så bliver lige så målrettede besøgende, som man plejer at få – eller om visse search ads vil komme til at ligne noget fra indholdsnetværket, fordi intentionen måske ikke var helt præcis). Jeg tror, at nettoeffekten vil være et ganske pænt fald i CTR på en lang række søgninger.

Igen vil tiden vise det, men folk skal i hvert fald holde øje med deres Adwords-data, når Instant rammer Danmark.

Hvad synes du selv, Frank?

Jeg synes umiddelbart, at Google Instant virker som noget pop, og giver nogle forvirrende tasteforløb. Men siden Google nu ruller det ud, har deres tests nok ikke vist, at folk løber skrigende borg. Så det kan være, at man vænner sig til det.

I hvert fald er det endnu et skridt væk fra den søgemaskine-uden-pjank og udenomsgejl, som Google slog igennem på at være – og det kan være endnu en lillebitte åbning i flanken for en anden til at indtage den plads. (Selvom jeg har svært ved at se andre true Google på den korte- eller mellemlange bane her i DK, hvor f.eks. Bing fortsat leverer middelmådige resultater).

14 meninger om “Hvordan vil Google Instant påvirke dig?”

  1. Jeg vil tilskrive det en lille smule større betydning. Sådan en halv Google Suggest for at sammenligne med en tidligere ændring, der betød lidt, men heller ikke rystede verden.

  2. Jeg tror at vi ser større volume på generiske søgeord, da de bliver præsenteret først. Har skrevet mine bud på hvad jeg forventer af Google instant http://www.trovatten.dk/google-instant – Men det bliver rigtig spændende at se udviklingen. Google har meldt ud at det tager 9 sekunder at søgeord, for den gennemsnitlige bruger – det kan jo godt være at han bliver lokket af første resultat – før han har “søgt færdig”

  3. Hej,

    Jeg må sige, at jeg er enig langt hen ad vejen.

    Jeg tror umiddelbart, at det vil få fleste ‘konsekvenser’ for den middelmåde pc-bruger. De er garvede nok til at kunne skrive uden at kigge på tastaturet, men skriver lige langsomt nok til at kunne se forslagene fra Google.

    Hvad angår AdWords og SEO, så bliver de rigtige titler bare endnu mere vigtige nu. Der kan være mulighed for at hente ekstra trafik på de generiske søgeord, når det udruller vil jeg ‘forudsige’.

    Mvh.
    Andreas

  4. Også enig her – Som du siger i sidste afsnit, så har Google temmelig sikkert testet det godt og grundigt igennem inden det blev rullet ud.

    De skriver inde på techcrunch.com:

    We estimate this will help Google users save two to five seconds per query. That adds up across all users. “11 hours saved. Each second.”

    Tror det her bliver en af de ting, som alle klør sig i hovedet over i starten, men som vi senere ikke kunne forestille os var anderledes! – Hvem ved, måske følger de andre søgemaskiner med på en eller anden måde… selv søgemaskiner skal jo på en eller anden måde forny sig af og til 🙂

    Mvh Allan

  5. Super godt indlæg Frank.

    Jeg er meget enig med dig, og jeg tror som du, mest at det kommer til at påvirke den almindelige bruger. Men derefter kan jeg ikke lade være med at tænke om det er derfor de ruller det ud… For nu er det jo en gang adwords google tjener deres penge på, og hvis de rammer den almindelige bruger er det så ikke nærliggende at tro, den bruger vælger en annonce fram for et søgeresultat?

    Dernest så bliver det som du siger, jo bare endnu mere vigtigt at have en sigende og sælgende titel både organisk og på annoncer.

    Der er en mening med alt – næsten 🙂

  6. Altså Instant vil for alvor få betydning og ændre noget, hvis det bliver standard på Google. Så længe man skal være logget ind, så er det de færreste “normale” mennesker, som bliver påvirket med mindre de bruger Gmail eller Googlemail.

    Derfor er det vel også de færreste SEO folk, som begynder at ændre det store, før de har set effekten af denne nye feature.
    Men det er en spændende feature, som jeg personligt godt kan lide. Den gør det mere levende at søge, og man finder mange nye spændende sider via den ;D

  7. Hej folkens,
    Tak for kommentarer og jeres bud.
    Siden jeg skrev indlægget, har Google allerede ændret på setup’et på .com, så man ikke behøver være logget ind for at opleve Google Instant. Det gør jo udbredelsen markant større.
    Jeg er også blevet opmærksom på, at boksen med Suggest-forslag jo også fylder noget, mens man taster, og at der derfor bliver vist ganske få organiske resultater, mens man taster. Derfor bliver Adwords-bias noget større, og det giver endnu mere kommerciel mening for Google at rulle det her ud. På skærmen på min bærbare kan jeg lige pt. se 9 Adwords-resultater og 3 organiske resultater, mens jeg taster.

  8. Tror det betyder en stigning for google med indtjening, da der oftere vil blive vist korte dyre keywords på adwords, og knap så mange long tail. Pengemaskinen kører…

  9. @Jesper

    Tjah, det vil komme lidt an på en prøve. Måske vil det betyde, at brugerne bliver fanget af nogle annoncer på en-to ords søgeord.

    Det er dog også sandsynligt, at brugerne med tiden vil bruge instant resultaterne til at refinere deres søgninger meget mere. De kan nemlig hurtigt se resultaterne, hvis de tilføjer et ekstra ord – fx 2010 – til deres søgning.

    Hvis vi ser en sådan ændring i deres søgemønstre vil long tail søgninger blive meget mere brugt.

    Men på nuværende tidspunkt er det stadig gætværk. Vi må vente til instant har kørt et stykke tid i USA og så analysere på de første data vi får derfra.

    Mvh. Andreas

  10. Jeg har også tænkt lidt på dette og har fundet frem til at longtail keywords vil få færre søgninger, hvilket fremover vil betyde mindre konkurrence på disse, dog tror jeg at man vil kunne mærke at det bliver sværere at rangere på de kortere 1-2 ords søgeord. J

    Jeg er ihvertfald begyndt at fokusere på på 1 og 2 ord.

  11. Meget interessant, jeg glæder mig til at se det impact det får på danske søgninger når det er har været længe nok i dk til at der er statistisk grundlag at se på.

Skriv et svar til Frank Hellerup Madsen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *