Første data: Google Instant gør minimal forskel

Nu jeg var en af de mange, der skrev om Google Instant og også bidrog til et podcast om emnet hos Thomas Rosenstand, er det naturligt at følge op, nu hvor der er kommet de første spæde data fra udenlandske brugere på reaktionerne ovenpå Google Instant.

Og ganske som spået gør Google Instant en minimal forskel. I hvert fald set med de store briller på. Der er ingen tendens til, at folk bevæger sig markant mod enten kortere eller længere søgeudtryk. Faktisk er der stort set uændret på den front. Det viser tal fra Conductor som har indsamlet data fra 880.000 amerikanske søgninger foretaget i ugen før og efter lanceringen af Google Instant. Og det bekræftes af britiske data fra Mec Manchester. Sidstnævnte har i deres data en lille tendens til stigning i meget lange (7+ ord) søgninger, men deres datagrundlag er ret spinkelt. Kun 10.000 søgninger.

Det kan ikke udelukkes, at der kan være sket visse bevægelser i retning af store brug af de søgeudtryk, som Google selv foreslår – men at den skulle være større end effekten af Google Suggest, er uvist. Det siger aggregerede data på makroniveau i hvert fald intet om.

Bemærk, at ovenstående data ikke er fyldestgørende af flere årsager (datamængder især, men også tilvænning over tid), men de indikerer i hvert fald, at fakta kommer til at bekræfte min og andres spådome om, at det ikke er nogen decideret revolution.

11 meninger om “Første data: Google Instant gør minimal forskel”

  1. Hej Frank

    Tak for et fint indlæg. Interessant at det ikke gør nogen forskel på om folk bruger kortere søgeudtryk!
    Ved du egentlig, om det gør en forskel for Google, om man klikker på “søg”-knappen eller ej? Det er jo ikke nødvendigt at klikke, når resultaterne står der alligevel?!

    En anden interessant ting er for øvrigt, at jeg tit kan se det jeg leder efter, i “description” teksten på søgeresultatet. Dvs. jeg klikker faktisk slet ikke på resultatet, for jeg har fået det info, jeg kom efter. Forslag til nyt indlæg? 😉

    Vh. Sisse Liebst

  2. Dejligt at se at dommedagsprofeterne, der spåede seo’s død ikke fik ret.

    I mine øjne er det mest interessante om Google Instant får lov at overleve. For hvis det ikke ændrer ved folks brug af Google, er det vel bare overflødigt fyld.

  3. @Sisse,
    Google regner det som en søgning, hvis man klikker på et søgeresultat, også selvom man ikke trykker på knappen. I Adwords-sammenhæng tæller det desuden som en visning, hvis der pauses i tre sekunder eller mere undervejs.

    Et blogindlæg om avanceret optimering af descriptions og tips i den anledning. Jo, måske. Det ryger på brainstorm-listen. (Og jeg oplever nogle gange det samme som dig, hvis jeg er ude efter svar på nemme spørgsmål som udgivelsesår på albums elelr lign.).

    @Ulstrup,
    Det var så lidt.

    @Allerup,
    Det der afgører, om Google lader det leve er nok en formel, der hedder “observeret ændring i Adwords-indtjening fratrukket evt. ekstra omkostninger til CPU- og serverkraft ved at have Instant kørende”. De skrev godt nok også noget om, hvor meget tid, de ville spare borgerne verden over for ved at indføre Instant, men det er nok en for-sjov-parameter, der bliver trumfet af de økonomiske argumenter, når de kommer frem til målstregen og skal evaluere på det her.

  4. “Det der afgører, om Google lader det leve er nok en formel, der hedder “observeret ændring i Adwords-indtjening fratrukket evt. ekstra omkostninger til CPU- og serverkraft ved at have Instant kørende”.”

    Det er vel kun Google, der kan fortælle om der bliver klikket mindre på AdWords annoncer som følge af Google Instant? Eller findes der mon nogen måde for 3-part at udføre målinger på dette? Umiddelbart vil jeg tro, at AdWords klikraten daler væsentligt.

  5. @Per, Ja, det er kun Google, der kan foretage den beregning, som jeg ridsede op.
    Og det er næsten givet i Instant-setup’et at klikraten i forhold til visninger kommer til at falde på Adwords. Set fra Googles side er det så spændende, om den samlede mængde klik kommer til at stige tilstrækkeligt.

  6. Selvom det ifølge de undersøgelser du har linket til viser at der ikke bliver den store forskel i søgningerne, så synes jeg alligevel det bliver interessant at se hvordan det viser sig at blive i Danmark.

    jeg kan ikke umiddelbart se det er i danmark endnu.

  7. Er der nye erfaringer i forhold til dette, nu hvor Google Instant mere eller mindre er blevet rullet ud i DK? Og tror du det kommer til at gøre en forskel på sigt?

Skriv et svar til Andy Max Jensen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *