Martin Jørgensen, Bing og Google

Fodbold på søgemaskinerne
I dag skiftede fodbold- og landsholdsspilleren Martin Jørgensen til AGF i den danske superliga. En stor begivenhed i sportsverdenen.

Jeg går op i fodbold, så sådan en nyhed er noget, jeg følger med i. Men jeg er også søgemaskinenørd, så det gav mig også en kærkommen anledning til lige at foretage et ‘temperaturtjek’ på hhv. Google og Bing på søgningen “Martin Jørgensen”.

Forventninger på forhånd
Hvilke forventninger kan man have på forhånd til en Martin Jørgensen-søgning kl. 18 på en dag, hvor han har været rygtet til dansk fodbold i et par dage og transferen netop er blevet offentliggjort en times tid før?

Jeg ville forvente, at jeg skulle kunne finde nogle baggrundsinformation om ham, da jeg måske nok vil have genopfrisket, hvad han er for en fisk, og så vil jeg forvente nogle aktuelle artikler fra danske medier og hjemmesider om hans skifte til AGF.

Lad os så se på, hvad jeg faktisk fik: (Begge søgninger direkte fra google.dk og bing.dk uden citationstegn rundt om navnet).

Hvad leverede Google?
Google leverer en fanside til Martin Jørgensen på førstepladsen. Herefter noget wikipedia og nogle billeder af ham. (Og et af prinsesse Alexandra, da hendes kæreste/mand/hvad han er også hedder Martin Jørgensen. Han har også en wiki-entry i top-3).

Herefter er der 6 nyheder fra pressen om hans skifte, samt en engelsk wikipedia-entry på 9. pladsen.

Alt i alt et søgeresultat, der opfyldte mine forventninger. Der var et par kilder til at læse om ham og rigeligt med læsestof om den aktuelle situation.

Hvad leverede Bing?
Bings søgning startede positivt. Først for kom en lille nyhedssektion med links til 3 avisers hjemmesider og mulighed for at klikke videre til en decideret nyhedssøgning på Martin Jørgensen. Fikst og brugbart.

Det første ‘normale’ resultat er den selvsamme fan-side som også var nr. 1 hos Google.

Men herefter går det altså mindre godt for Bing. Norsk wikipedia, engelsk wikipedia, en fotoblog og italiensk wikipedia. De sidste fem søgeresultater giver to indlæg fra en norsk fodboldside og tre indlæg relateret til nogle ikke-fodboldspillende Martin Jørgenserne derude i verden. Søgeresultatet rundes af med nogle billeder, hvor 3 ud af 5 er med fodboldspillende Martin Jørgensen.

Min konklusion?
Jeg er faktisk lidt overrasket over, at Bing faktisk leverede noget nogenlunde brugbart i toppen af siden. Deres relevante nyhedslinks var en kærkommen overraskelse.

Til gengæld var det meste af søgningen ca. lige så håbløs som forventet med danske søgninger på Bing. Tre norske resultater i top-ti – og wikier på norsk, engelsk og italiensk, men ikke dansk. Kan Bing virkelig ikke skelne fornuftigt mellem dansk og norsk endnu?

Men min konklusion er, for at citere den forhenværende Brøndby-træner Rene Meulensteen, at Bing fortsat er “f*cking miles away”, hvad angår kvaliteten af deres danske søgeresultater.

10 meninger om “Martin Jørgensen, Bing og Google”

  1. Dit indlæg understøttede mine fordomme om Bing. Levere kun et enkelt eller to gode resultater, hvorefter resten er ubrugeligt.
    Bing har dog en glimrende billedefunktion, som tit er bedre end Googles.

  2. Ja, det er da en konklusion, der er til at forstå.

    Jeg har med et par måneders mellemrum forsøgt mig med Bing, men er altid blevet slemt skuffet. Særligt inden for nicher, som interesserer mig. Gastronomi for eksempel.

    MS har jo i mange, mange, mange år haft en temmelig stor forskningsgruppe inden for NLP (natural language processing), så man skulle da tro, at det kunne gøres bedre… særligt med Yahoo-teknologi under hjelmen…

    Alt godt & endnu engang tak for et interessant indlæg!

  3. Fed vinkel på en sammenligning af de to produkter.

    Jeg kan godt forstå at begge maskiner altid tager den engelske wikipedia med da den tit er mere komplet end den danske og alle kan jo forstå engelsk. Han kommer jo fra en italiensk klub, så det er måske grunden til at Bing også tager den italienske wikipedia med, men set i lyset af at den danske wiki ikke er med, så virker det mere som en tilfældighed, end en velovervejet beslutning 🙂

  4. God sammenligning Frank. Jeg har aldrig rigtig været i tvivl om at det stadig var Google der ville levere de bedste resultater, dog uden at have lavet nogle som helst sammenligninger som denne. Så fedt med lidt kolde facts på bordet. Havde Bing været bedre, var jeg(og sikkert også mange andre) i hvert fald blevet taget med bukserne nede.

    Og som sidebemærkning, så er det jo glædeligt at vi får hr. Jørgensen tilbage til smilets by 🙂

  5. Tak for kommentarerne, d’herrer.

    Her blev jeg egentlig lidt positivt overrasket over, at Bing i det mindste startede med noget brugbart på søgningen. Det har langt fra været reglen, når jeg har testet. Men lige så negativt overrasket blev jeg over, at de tilsyneladende ikke har styr på dansk og norsk endnu. Det er bare ikke godt nok, når det er Microsoft, der står bag. Man skulle tro, at de kunne låne lidt teknologi m.m. bare fra ordbøgerne i deres Office-produkter.

    Jeg har et naivt håb om, at Bing på et tidspunkt kan levere brugbare danske resultater, men jeg holder godt nok ikke vejret i spænding..

  6. Måske et lidt dumt spørgsmål, men er Bing ik først ved at gå ind i Europa nu? Deres søgemaskine er i hvertfald god på engelsk, og de har da endnu ik lanceret den officielt i Europa? Eller har jeg bare ik fået det med.

    Men du har ret i, at Bing ofte finde en masse irrelevante links, og det er smader irriterende!

  7. Hej Morten,

    Som jeg ser det, har Bing en dansk version kørende, og det havde Live/MSN også i lang tid før navneskiftet. Det gør, at i mine øjne er de for længst gået ind på det europæiske marked også. Bare uden større succes.

  8. Hej Frank,
    Det er egentlig rigtigt det du siger med Live/MSN.
    Men Bing har bare haft en masse release kampagner i USA, og synes da ikke, at der har været noget tilsvarende i Europa.
    Men mon ikke de lige skal bruge lidt tid på, at sætte det hele op. Der står jo det stadig er BETA…

  9. @Morten, Mon ikke Bing fokuserer på deres største marked først. Så kan de bagefter se, om de kan erobre bare lidt markedsandel i Europa, hvor de er komplet sat på langt de fleste markeder.

    @Rasmus,
    Der skal nok dukke flere af den slags små tests op fra tid til anden, så jeg løbende kan tage temperaturen på søgeverdenen ud fra praktiske, aktuelle eksempler.

Skriv et svar til Rasmus hoeks Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *