Håndtér dobbelte søgeresultater hos Google

Hvad er dobbelte søgeresultater?
Dagens emne er dobbelte søgeresultater hos Google (udtrykket brugt i mangel af et dansk standardudtryk. På engelsk hedder de “indented listings”). Hvis du ikke allerede kender konceptet, kaldes det dobbelte søgeresultater, når man får to forskellige sider fra samme webside vist på den samme side i en given Google-søgning og det andet resultat bliver skubbet en smule ind.

På billedet nedenfor er vist et eksempel, hvor bloggen her har en indented listing ved søgningen “Meta description Google” (godt nok kun ved søgning på danske sider, men det her er for eksemplets skyld).

Screenshot med indented listing

Hvordan får man dem?
En hjemmeside opnår dobbelte søgeresultater, hvis der findes to eller flere sider som i sig selv kvalificerer sig til at blive vist på den valgte søgning. Disse to resultater bliver så samlet, med resultat to som et indrykket resultat hæftet på resultat et. Det betyder, at man på en normal søgning skal have to forskellige sider, som hver især er gode nok til at havne i top-10 på en søgning.

Hvis man vil have dobbelte søgeresultater, skal man altså have to sider, som er optimeret mod samme søgeudtryk, samtidig med, at man skal have noget generelt autoritet i domænet, og nogle fornuftige links (interne som eksterne).

(Faktisk kan man nu få tredobbelte resultater, hvis man har tre sider på domænet med meget høj relevans for søgeudtrykket. Men det er som regel kun på områder med lav konkurrence, at tre-dobbelte indents bliver set).

Hvad kan man bruge dem til?
Så langt, så godt. Dobbelte resultater er i sig selv et hit og giver stærkt øgede besøgstal på søgeordene (især hvis man har dem som resultat nummer 1 og 2). De er afgjort værd at forfølge, hvis man kan. Det er der ikke noget nyt i. Og selve den taktik vil jeg ikke bruge yderligere energi på. Det er rigeligt dækket hos andre i forvejen.

Hvordan kan man arbejde med dem?
Men hvis man nu tænker taktisk, hvordan kan man så yderligere arbejde med dobbelt-resultaterne? Jo, ser du. Du kan med fordel holde øje med den præcise placering af resultat nummer to, så du ved, om du har sikre dobbelt-resultater, eller om du hænger på yderste mandat med det andet resultat.

Har du først den viden, kan den hjælpe dig til at bestemme, hvordan du skal arbejde taktisk med dobbeltresultaterne.

Tjek sammensætningen af dobbeltresultater
Det er nemt at finde den præcise placering af resultat nr. 2. Du skal blot indsætte en enkelt stump kode i Googles resultat-URL og justere den, indtil du har det ønskede resultat.

Ved at indsætte koden &num=x, hvor x er et tal mindre end 10, kan man nemlig få vist top-x resultaterne for en given søgning. Og da et dobbelt søgeresultat kun vises, hvis hvis begge resultater er en del af den ønskede søgning, kan man lægge ud med at skrive num=9 og så ellers gøre tallet mindre, indtil man oplever sit resultat nr. 2 falde ud af resultatlisten.

For at bruge mit eget eksempel igen, så kan det ses på nedenstående screenshot at ved num=7 har jeg kun et enkelt resultat tilbage. Da jeg stadig havde dobbelte resultater ved num=8 er min sekundære side altså placeret som nr. 8 på søgningen.

Screenshot fra Google med &num-parameter i brug

Vil jeg sikre mig at jeg fortsat kan få vist to resultater på den første side, skal jeg måske så overveje at styrke det andet resultat lidt med nogle links eller justeringer på siden. Havde testen derimod vist, at jeg lå nr. 4 eller 5, ville det være mere oplagt at bruge energien på at sikre min fortsatte førsteplads på søgningen.

Fjern konkurrenternes dobbelt-resultater
En lidt mere aggresiv tilgangsvinkel til analysen er, at man kan bruge det til at finde ud af, om det er realistisk at fjerne sine konkurrenters dobbelt-resultater.

Hvis man går samme proces igennem for konkurrenternes resultater, kan man se, om nogle af deres dobbeltresultater hænger på vippen.

Konstaterer du, at din værste konkurrent i kampen om topplaceringer på dit væsentligste søgeord har sit 2. resultat på 10. pladsen, kan det måske godt være energien værd at hjælpe et resultat eller to fra side 2, så de kan overhale din konkurrent – også selvom resultaterne ikke tilhører din egen side. Hvis der ligger indented resultater foran dig i søgeresultaterne, kan du altså hoppe en plads frem på den måde.

32 meninger om “Håndtér dobbelte søgeresultater hos Google”

  1. Et rigtig godt indlæg, som jeg ikke tror der var ret mange der viste. Og det er værd at bemærke, at det kan betale sig at bruge lidt tid på at bevarer sine “dobbelte resultater”.

  2. Jeg vild med den aggressive tilgangsvinkel, der faktisk giver god mening i rigtig mange tilfælde. Det er et godt og anderledes indlæg – fortsæt endelig med dem. Det er der, i gråzonen, om man vil, at resultaterne kan trækkes hjem.

  3. Man kan også kalde dem “indenterede resultater” for at læne os lidt mere op ad den engelske betegnelse. Det gør det også nemmere, når vi skal til at tale om 3 “dobbelte resultater”, for hvad skal de så hedde? -Trippelte resultater ;o)

    Men rart med lidt mere nyt på en dansk SEO-blog. Og den med at pushe en side fra side 2 er også nyt for mig. Hæ hæ…. Kan godt lide, når man anlægger en lidt mere aggresiv stil. Man skal holde sig for øje, at der kun ER 10 pladser på forsiden.

  4. D’herrer,
    Som I skriver, så er det engang imellem nødvendigt at give den lidt ekstra. Og hvis man nu ikke KAN flytte en konkurrent fra 1. pladsen indenfor overskuelig fremtid, så tæller det jo næsten lige så meget at fjerne hans 2. plads. For slet ikke at snakke om, hvor god karma det er at give tips eller links til en af de stakkels konkurrenter, der ligger og roder rundt på side 2. 😉

    Angående betegnelser, så falder “indenterede resultater” ikke helt i smag her. Så hellere “indrykkede resultater”, hvis det skal være. Et dansk udtryk, der også er nogenlunde betegnende for, hvad der foregår.

  5. Hej Michael,
    Som jeg også skrev i indlægget, skal det ikke være det mest konkurrenceprægede område, hvis du skal have tre sider på. (eller også skal du være markant bedre end dine konkurrenter til SEO).
    Så det er langt fra sikkert, at det kan betale sig at prøve at få side tre med på forsiden også.

  6. Ikke for at udstille egen narcissisme – Men jeg havde forestillet mig at gøre det på begrebet “free money” derefter på “Barak Obama”.. Du ved for at lave lidt konkurrence 🙂
    Spøg til side. Når man har 2 som lidt indeholder det samme emne, og som iøvrigt rangerer lige under hinanden, tager de så autoritet fra grundbegrebet ? ville det i virkeligheden være bedre at samle dem såfremt konkurrencen blev hårdere ?

  7. Kære Frank!

    Månedens bedste rene SEO-indlæg på en dansk blog, om du spørger mig. Der er lidt sitelinks-effekt over to resultater i toppen — at gå efter konkurrenternes havde jeg ikke overvejet, men det er et godt tip.

    Et spørgsmål, der meldte sig undervejs: Hvordan kan det være, at du bruger strong isf. h3/h4 til overskrifter?

    Go’ weekend til alle!

    Kasper

  8. Hej Michael,
    Hvis konkurrencen er benhård, bør man naturligvis fokusere på en enkelt side. Men hvis du allerede har to indlæg på side et, har du jo gjort noget rigtigt.

    @Kasper,
    Tak for rosen. Jeg er lidt forundret over, at andre synes, at det er en ny tanke at gå efter de andres resultater. Det er så nok bare min tankegang, der er lidt twisted :o)
    Jeg bruger strong til overskrifterne, fordi det bliver valgt automatisk, når jeg trykker på Bold-knappen i editoren. Ifølge min overbevisning er effekten af Hx-tags så begrænset, at jeg ikke har tænkt mig at bruge tid på at ændre på det.

  9. @Hellerup Madsen!

    Twisted og twisted 😉 De fleste fokuserer nok som step 1 på deres egne placeringer. Men idéen om at køre kontrastiv seo, fx ved at aflure konkurrentens backlink-kompleks er jo klassisk.

    Jeg glæder mig til næste blogpost!

    Alt godt!

    Kasper Bergholt

  10. Mit største svaghed SEO mæssigt er nok netop at jeg fokuserer for lidt på konkurrenter. Det er herligt lige at få en reminder.
    Der er utrolige resultater at hente hvis man laver gode konkurrent analyser og agerer derefter.

  11. Rigtig god blogpost Frank. Jeg har aldrig tænkt på dobbelte søgeresultater på den måde du fremstiller det her.
    Jeg skal vist til at køre nogle &num=x-søgninger på et par søgeord.

  12. @Mikael Og så skal man også passe på, at man ikke stirrer sig blind på konkurrenterne, men først og fremmest får eksekveret sin egen strategi.

    @Kim & Emil,
    Tak for rosen. Der er heldigvis meget mere i SEO end blot at få et enkelt resultat placeret godt på en søgning.

  13. Som sædvanlig et godt indlæg.

    Jeg kan jo kun lave lidt statestik ud fra hvad jeg selv har oplevet med mine sites – men der er min opfattelse, at disse dobbelte søgeresultater virker som et enkelt søgeresultat på speed: Det giver rigtigt mange besøgende.

    Jeg har opnået det med “joomla templates” og “joomla template”, som I kan se ved søgningen her:
    http://www.google.dk/search?rlz=1C1GGLS_daDK343DK343&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=joomla+templates

    Og ud fra antallet af søgninger på dette og min placering, så synes jeg, at jeg fisker rigtig rigtig mange besøgende ud af det samlede antal potentielle besøgende.

    Så ja, det betaler sig at have disse dobbelte søgeord 🙂

  14. Rigtig godt indlæg. Jeg opdagede jo at jeg selv var rullet ind på side 2 på google, på et ønsket søgeord, med dobbelt søgeresultater! Så det var præcist hvad jeg ledte efter. Jeg har ikke brug for at vippe nogle af pinden, ikke endnu 😉 Men når den tid kommer, kan jeg jo vende tilbage hertil. Jeg vil dog alligevel vel også lige se om jeg kan se hvor mit resultat 2 ligger i top 20 listen må det så være? Da det jo er på side 2 jeg ligger..

  15. Tak for et godt indlæg. Nu er jeg typen, der gerne vil forstå hvad jeg gør, og jeg spekulerer på hvad står “&num=x” for? Hvad er det man justerer på?

  16. Hej Mads,
    Som jeg skriver i indlægget, så angiver x’et, hvor mange resultater du vil have vist pr. side. Sætter du num=7, så viser Google resultat 1-7 på den første side og resultaterne på plads 8-14 på side to.

  17. Det er et rigtig interessant indlæg Frank.
    Man kan bruge dette i mange forbindelser mht. releateret produkter. Eksempelvis en “vitaminpille X 120 tabletter” og “vitaminpille x 240 tabletter” og på den måde for 2 resultater når folk søger “vitampille x” Tak 🙂

  18. Hej Frank,

    Jeg tillader mig at følge op på denne gamle tråd, da den er den mest relevante, jeg har kunne finde herinde.

    Nu er Google jo begyndt at vise op til 6 søgeresultater fra samme domæne. Når man søger rundt, kan jeg se, at der er stor forskel på, hvilke sider det fungerer for, og hvilke det ikke fungerer for. Hvad gør forskellen?

  19. Hej Frank,

    Som Mikkel også skriver; beklager jeg hiver fat i en gammel tråd!

    Først og fremmest tak for din geniale post – jeg har haft den bookmarked i siden du skrev og brugt &num=X funktionen hyppigt…men siden du skrev denne post har google ændret i deres SERP-URL…Ved du hvordan man kan tjekke dobbelte søgeresultaters placeringer i dag?

  20. Hej Frank,

    I eksemplet i din post, indsættes &num=x mellem “safe=off” og “q=meta+description” – hvilket virkede fint…men i dag ser URLen anderledes ud (i hvert fald hos mig) og jeg ved ikke, hvor &num=x skal indsættes længere? Et eksempel kunne være denne søgning på ordet ‘angst’: http://www.google.dk/#hl=da&&num=5xhr=t&q=angst&cp=4&pf=p&sclient=psy&safe=off&site=&source=hp&aq=0&aqi=&aql=&oq=angs&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=f8be6a3a2de88e15&biw=1920&bih=955 – hvor skal &num=x indsættes her?

  21. Hvis det driller med at indsætte &num i en Google-url, så “snyd” ved at trykke på “avanceret søgning” ved siden af søgefeltet og sæt til “20 resultater”. Så får du en num=20 i url’en, som du bare kan justere på.

Skriv et svar til Kasper Bergholt Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *