Blog-kommentarer er godt for din online synlighed

Der findes et væld af metoder, som kan være gavnlige for din online synlighed. Kommentarer på blogs og i debatter er en af de mere oversete metoder.

Før jeg fortsætter, så lad mig straks slå fast, at jeg her IKKE tænker på linkværdien af kommentarspam på blogs og i fora. Det kan godt være, at den slags har en vis værdi, men det kan til gengæld også sende dig i Akismets anti-spam register og give badwill de steder, hvor du spammer.

Nej, jeg tænker på den værdi, som det kan give at gøre opmærksom på sig selv gennem at deltage på fornuftig vis i debatter og tilføje værdi, hvor man kan. Den slags kommentarer kan være et vigtigt værktøj til networking og kontakt til andre bloggere/debattører, som interesserer sig for samme emner som en selv.

Den afledte SEO-effekt af en fornuftig kontakt til andre folk med samme interesser og en passende online tilstedeværelse kan hurtig være mange gange større end den direkte værdi af et par kommentarlinks hist og her. Er man først på landkortet hos andre indenfor interesseområdet, er sandsynligheden for, at de linker til en på et tidspunkt, langt større end for at de linker til en helt fremmed.

Min case

Hvis jeg skal bruge mig selv som case, deltog jeg i en del SEO- og online markedsførings-debatter, før jeg fik lyst til at starte bloggen her. (Ja, så min case kan ikke bruges som et eksempel på en decideret bevidst strategi, men læs nu videre alligevel).

Jeg deltog igennem længere tid flittigt på debatforummet Amino, hvor jeg især i sektionen for søgemaskineoptimering bidrog med input, hvor jeg kunne. Samtidig kommenterede jeg på dette og hint i kommentarsektionen på en del blogs, der beskæftigede sig med SEO og relaterede områder. Det betød, at en del mennesker var stødt på mit navn i forvejen, før jeg startede bloggen her.

Formentlig noget, der medvirkede til en god start for denne blog i form af besøgende og opmærksomhed. Mit første større indlæg blev hurtigt til en populær nyhed på anyhed.dk og derefter kom der løbende ganske mange besøgende. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at min tidligere online tilstedeværelse var medvirkende til den hurtige opsamling af det rette antal stemmer på anyhed.

Efter at have mukket over musik på hjemmesider i en kommentar på Thomas Rosenstands blog, fik jeg tilbudt at skrive et gæsteindlæg om emnet. Et indlæg, hvor jeg også fik et link til bloggen her. Det var heller ikke sket, hvis jeg ikke havde været aktiv kommentator. F.eks. var det selve kommentaren, som Rosenstand reagerede på.

Det sidste håndgribelige eksempel på gavnlig effekt af alle mine kommentarer er, at bloggen her befinder sig på nogle blogrolls og linkoversigter hos nogle meget kvalificerede mennesker derude. Det er jeg meget ydmyg overfor, og er heller ikke et øjeblik i tvivl om, at min vej til deres blogrolls er blevet kortere af, at jeg gennem halvanden års tid før lanceringen af denne blog havde været aktiv SEO-debattør andetsteds.

Mindre håndgribelig, men utvivlsomt den allerstørste benefit, er networking-effekten af min interaktion med andre mennesker. Jeg har nu et fagligt netværk indenfor online markedsføring, som jeg i forskellige sammenhænge kan nyde godt af. Om ikke andet, så til at dele sjove observationer som ikke egner sig til offentliggørelse.

Kommentarer kan også øge salget

For folk, der gerne vil sælge ting via nettet, kan en kommentarstrategi også hjælpe med det mål. Hvis man gennem velskrevne og kvalificerede kommentarer og forum-indlæg kan vise sig frem som ekspert på sit fagområde, kan det meget vel være med til at skabe omsætning i sig selv på sigt.

Alt med måde

Men klap nu lige hesten, før du kaster dig ud og kommenterer på alt, der rører sig. Du skal helst have noget på hjerte i dine kommentarer. Kvaliteten af indholdet er trods alt vigtigere end kvantiteten. Du skaber mere positiv opmærksomhed for dig selv ved færre velskrevne kommentarer end ved at skrive “godt indlæg” eller “enig” ved samtlige indlæg på en blog.

Med de ord – kom så derud og bland dig i blogverdenen og på de relevante fora. Du har en online synlighed, der skal arbejdes på.

3 meninger om “Blog-kommentarer er godt for din online synlighed”

  1. Hej Frank!

    Nu tør jeg jo næsten ikke smide en kommentar her af frygt for ikke at have noget kvalitet at byde ind med. Men jeg syn’s nu at dit indlæg tager fat på et spændende område og fik lyst til at bidrage.

    Mens jeg læste kom jeg til at tænke på et andet indlæg over på Peter Ulstrups blog i afsnittet om “Branding og opbygning af respekt” er han inde på noget af det samme som dig. Det handler om at opbygge troværdighed om dialog og om at lave netværk. Hvis man som du siger deltager “på fornuftig vis” så skaber det værdi både for dem som læser og deltager i debatten og for dig selv fordi du giver lidt af din viden videre.

    Selvfølgelig gælder det på blogs som alle andre steder på nettet at content is king.

  2. Hej Jon,

    Tak for kommentaren. Jeg er rigtigt glad for, at du skrev den. Den fik mig til at genlæse især det sidste afsnit af mit indlæg – og efterfølgende omskrive det let. Min pointe om, at det virker positivt at blande sig i debatterne, hvor de findes, skulle nødig drukne i tårnhøje kvalitetskrav.

    Hvis jeg skulle omskrive indlægget i Twitter-form, ville det lyde noget i retning af “Kommentarer på blogs og fora er gode for online synlighed. Bland dig. Kast dig ind i debatter og bidrag positivt”.

  3. Jon,

    jeg sidder med nøjagtig samme “frygt” for at fremstå som “tom luft” efter sådan en opsang 😉

    Jeg har benyttet denne strategi i mange år efterhånden. Jeg kommenterer kun, hvis jeg har noget at tilføje den aktuelle debat. Det sker ulideligt sjældent, at jeg kommenterer OT, men nogle gange bliver det nødvendigt, fx i et af mine jobs som admin på diverse onlinefora.

    Jeg er generelt imod den taktik mange benytter, hvor der kun kommenteres for at kommentere, og så sent som i forgårs sendte jeg en opsangs-mail til et “branding-bureau”, der mente, at Bartendermagasinet (som jeg driver) var perfekt til en fuldstændig malplaceret, skamløs reklame for en af deres kunders produkt.

    De HAR givet en uforbeholden undskyldning, så der er ingen sure miner længere, og nu snakker vi decideret annoncering 🙂

Skriv et svar til Michael Kjeldsen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *